10% van de LCVs geëlektrificeerd tegen 2025?

AddSecure, dat oplossingen biedt voor vloot- en transportbeheer, heeft een studie uitgebracht over de motivaties om over te schakelen op elektrische aandrijving. De studie werd uitgevoerd bij meer dan 300 transportbedrijven in 10 Europese landen. Dit zijn de belangrijkste conclusies.

De eerste bevinding is dat er een belangrijke elektrificatiebeweging gaande is. Uit de studie blijkt dat de overgang eerst plaatsvindt bij auto’s, vervolgens bij lichte bedrijfsvoertuigen en ten slotte bij zware vrachtwagens. In het segment lichte bedrijfsvoertuigen denkt 59% van de ondervraagde wagenparkbeheerders dat 0-10% van hun wagenpark binnen 5 jaar geëlektrificeerd zal zijn en 41% denkt dat dit aandeel meer dan 10% zal bedragen. Grote bedrijven zijn van plan het wagenpark sneller te elektrificeren dan kleine bedrijven. Dit is waarschijnlijk een kwestie van middelen.

De oplaadinfrastructuur is een van de bepalende factoren bij de overschakeling op elektriciteit. 50% van de ondervraagden zou overwegen thuis opladen te organiseren. Deze oplossing wordt omschreven als intelligent voor auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen. Wat de keuze van alternatieve brandstof betreft (elektriciteit, HVO, CNG, LNG, biomethaan, enz.), voelen vloten van lichte bedrijfsvoertuigen zich meer aangetrokken tot elektriciteit dan vloten van zware voertuigen.

De drie belangrijkste redenen om over te schakelen op elektriciteit (in volgorde): duurzaamheid, eisen van de klant en wetgeving. Ten slotte zijn de belangrijkste belemmeringen voor de overschakeling op elektriciteit de beperkte actieradius en het gebrek aan oplaadpunten. Dit wordt gevolgd door de hoge kosten van elektrische voertuigen en het verminderde laadvermogen als gevolg van zware batterijen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo