ACV-Transcom vergelijkt chauffeurs uit derde landen met slaven

Uit de laatste door Eurostat gepubliceerde cijfers blijkt een sterke toename van het aantal chauffeurs uit derde landen dat in dienst is bij Europese vervoersbedrijven. Roberto Parrillo van de vakbond ACV-Transcom beschuldigt de Europese commissaris voor vervoer, Adina Valean, ervan praktijken aan te moedigen die grenzen aan sociale dumping, waarbij hij niet aarzelt deze chauffeurs met slaven te vergelijken.

In tien jaar tijd is het aantal certificaten op grond waarvan een Europese werkgever een niet-Europese chauffeur in dienst mag nemen, gestegen van 44 316 tot 277 159. Roberto Parrillo wijst in het bijzonder op Polen (132.265 vergunningen in 2021) en Litouwen (81.928 vergunningen): “Deze twee landen alleen al zijn goed voor 77% van alle afgegeven attesten! In Litouwen is 80% van de chauffeurs afkomstig uit derde landen. Ter vergelijking: in België zijn er slechts 340. Deze cijfers zijn inderdaad alarmerend. Als de huidige stijging (20% per jaar) doorzet, zullen er in 2028 een miljoen bestuurders uit derde landen zijn.”

Maar Parrillo gaat verder: “Deze honderdduizenden chauffeurs zijn de nieuwe Europese slaven. De recente grenscontroles in Šalčininkai, Medininka en Lavrovski hebben deze situatie benadrukt. Als we de resultaten samenvatten, kunnen we concluderen dat slechts elke tweede bestuurder in dienst is in overeenstemming met de Poolse arbeidswetgeving. Wij schatten dat bijvoorbeeld in België dagelijks minstens 10.000 Poolse en Litouwse vrachtwagens de wet overtreden.”

In dit verband is Roberto Parrillo erg boos op commissaris Adina Valean: “Zij is blij met het aantal chauffeurs uit derde landen en stelt hun uitbuiting en concentratie in twee EU-landen niet ter discussie. De Europese verordening was bedoeld om het gebruik van arbeidskrachten van buiten de EU te reguleren om oneerlijke concurrentie, onzekere arbeidsomstandigheden en het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid te voorkomen, maar we zien dat de geest van de wetgeving wordt omzeild, aangezien de helft van de chauffeurs nooit heeft gewerkt in het land van het bedrijf dat hen heeft ingehuurd, maar toch wordt betaald onder de voorwaarden van die landen. Er is een bewuste strategie van sommige groepen om chauffeurs uit derde landen in te huren om de lonen laag te houden en zo alle opdrachten binnen te halen. Dit is een grote tegenslag voor de legale concurrentie, bevordert sociale dumping en brengt de verkeersveiligheid in gevaar. Dit alles is in het nadeel van bedrijven die alleen gebruik maken van legale chauffeurs. Dit is waanzin. De Commissaris voor vervoer heeft zelfs herhaaldelijk geprobeerd bepaalde maatregelen uit het mobiliteitspakket te schrappen (terugkeer van het voertuig, enz.) door studies te vragen waarvan de resultaten lijken te zijn gestuurd. Dit moet stoppen.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo