ArcelorMittal en North Sea Port ontwikkelen circulaire bedrijvenzone in Gents havengebied

ArcelorMittal Belgium en North Sea Port gaan op de Gentse site van ArcelorMittal een industrieterrein ontwikkelen dat moet bijdragen tot een klimaatneutrale haven. De site krijgt de naam North-C Circular. Tegen 2050 wil de Vlaams-Nederlandse fusiehaven klimaatneutraal zijn. 

De ontwikkeling van het bedrijventerrein North-C Circular is een samenwerking tussen North Sea Port en staalproducent ArcelorMittal Belgium. Samen ontwikkelen ze op de rechteroever van het Kanaal Gent-Terneuzen in Gent een industrieterrein. Het terrein ligt tussen het Rodenhuizedok, de havenringweg R4, en de site van ArcelorMittal Belgium. Het maakt deel uit van het afgebakende havengebied dat is bestemd voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. De bedoeling is om dit 150 hectare grote terrein bouwrijp te maken, in te richten met basisinfrastructuur zoals nutsvoorzieningen, te ontsluiten via de weg, het spoor en het water, en in te vullen met bedrijven die zich richten op circulaire activiteiten. Om de site volledig te ontwikkelen moeten wel nog 40 hectare historische baggerdepots worden herontwikkeld. Voor het volledige terrein is een brownfieldconvenant in de maak tussen North Sea Port, ArcelorMittal Belgium en de Vlaamse overheid.

North Sea Port heeft steile klimaatambities. Tegen 2025 wil de haven 3 miljoen ton CO2 afvangen, tegen 2030 moet de uitstoot gehalveerd zijn en tegen 2050 moet klimaatneutraliteit een feit zijn. Als het bedrijventerrein klaar is, kunnen er zich economische activiteiten vestigen die zich richten op de vermindering van de CO2-uitstoot, de energietransitie van fossiele naar hernieuwbare grondstoffen, circulaire economie en samenwerkingen met bedrijven in de omgeving. Deze bedrijven dragen dan bij tot het klimaatneutraal maken van de haven en ArcelorMittal Belgium. De klimaatambities van de staalproducent lopen parallel met die van de havenuitbater. Tegen 2025 wil de haven ook tien circulaire activiteiten met innovatieve technologieën of processen aantrekken die sectoren als chemie en staal moeten toelaten om de transitie naar een klimaatneutrale haven te maken.

Naar verwachting zal het definitief brownfieldconvenant er tegen zomer 2023 zijn, na goedkeuring door alle betrokken partijen. Hierna kan in 2023 en 2024 de voorbereiding van de projectuitvoering gebeuren (studies, opmaak Masterplan, Milieueffectenrapport, omgevingsvergunning). Momenteel is voorzien om eind 2024 de eerste spade in de grond te steken. De inrichting van het terrein zal een tiental jaar in beslag nemen.

North Sea Port is niet de enige Belgische haven met grootse ambities op het vlak van circulaire economie. In de haven van Antwerpen krijgt de NextGen-site op de voormalige terreinen van General Motors inmiddels vorm. Ongeveer de helft van de beschikbare 88 hectare zou inmiddels in concessie gegeven zijn, na verschillende marktbevragingen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo