DAF is de winnaar van het jaar 2022 in België

DAF Trucks kwam in België als beste uit de bus in 2022, een jaar waarin de markt nog grotendeels verstoord werd door leveringsproblemen in de fabrieken. Zo konden de twee Traton-merken aan het eind van het jaar hun achterstand niet inhalen.

De halfgeleidercrisis (die nu voorbij is) werd gevolgd door een andere crisis in de toeleveringsketen, die de fabrikanten heel verschillend trof naargelang zij al dan niet afhankelijk waren van Russische en/of Oekraïense leveranciers. En dan hebben we het nog niet eens over de duizelingwekkende stijging van de prijs van bepaalde grondstoffen of van de energie, die al een ongekende stijging van de prijs van nieuwe vrachtwagens heeft veroorzaakt.

De eerste constatering is dat de fabrikanten duidelijk voorrang hebben gegeven aan de produktie van hun zware modellen boven die van het middensegment. Zo steeg het aantal registraties van trekkers met 22,75%, hoewel ze nog steeds een goede duizend eenheden onder de recordjaren 2018 en 2019 bleven. Zware bakwagens daalden licht (-5,35%), maar hoe lichter het voertuig, hoe sterker de daling, met als hoogtepunt een daling van -31,63% voor bakwagens tussen 3,5 en 6 ton.

In deze context was het dan ook logisch dat de fabrikanten die grotendeels afhankelijk zijn van de verkoop van trekkers het het beste zouden doen. Dat is het geval, want DAF evenaart met 1501 ingeschreven trekkers bijna zijn record van 2018 en bereikt een marktaandeel van 28,62%. Zijn grote rivaal Volvo Trucks is weliswaar met 199 eenheden gestegen, maar heeft een beetje marktaandeel verloren en staat nu op de tweede plaats wat trekkers betreft. De Zweedse fabrikant daarentegen veroverde de eerste plaats bij de vrachtwagens en won nog eens 7% marktaandeel. In het algemeen klassement is het echter DAF dat Volvo Trucks op korte afstand (46 eenheden) voorblijft.

De twee merken van de Traton-groep zijn er, ondanks een mooie last-minute rush, niet in geslaagd een neerwaartse trend te keren die aan het begin van de oorlog in Oekraïne zichtbaar werd. Scania had zelfs haar orderboeken enkele weken gesloten om te voorkomen dat de levertijden nog verder zouden exploderen. Eind 2022 hebben beide merken ongeveer 580 eenheden en 8 marktaandeelpunten verloren. MAN, dat in 2021 de marktleider was, is teruggevallen naar de vierde plaats in de algemene rangschikking en heeft aanzienlijk terrein verloren aan Volvo Trucks bij meerassige vrachtwagens.

Mercedes-Benz had een gemiddeld jaar: wat het aantal verkochte eenheden betreft, deed het merk met de ster het even goed als in 2021, maar het profiteerde niet van de hausse op de trekkermarkt en de lichte stijging van zijn marktaandeel bij de bakwagens werd gerealiseerd in een markt die over het algemeen terugliep.

Renault Trucks lijkt de bevoorradingscrisis goed te hebben aangepakt, net als zijn Zweedse neef Volvo Trucks. Het Franse merk won 1,5 tot 2 punten marktaandeel, afhankelijk van het segment. Wat Iveco betreft, het Italiaanse merk is bij de trekkers net niet ingehaald door de jonge challenger Ford Trucks. Het Turkse merk wist een 5% marktaandeel  te halen, wat het objectief was voor 2024. De Turken leverden duidelijk snel en konden zo in veel vloten voet aan de grond krijgen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo