DPD fresh garandeert voedselveiligheid met IoT-oplossing van Sensolus

Sensolus heeft samen met Simac Groep een IoT-oplossing uitgewerkt voor DPD fresh. Met behulp van trackers en een monitoringsplatform is de express transportdienst nu in staat om steeds het overzicht te bewaren over de temperaturen van de gekoelde voedselpakketten tijdens transport.  

DPD fresh levert, binnen de 24 uur, zowel droge voeding als verse en diepgevroren producten aan professionals en particulieren. Hierbij laat het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen een grenswaarde-overschrijding van de temperatuur van gekoelde goederen toe van maximaal 30 à 60 minuten. DPD fresh wilde echter verder gaan.

Simac Groep, DPD’s IT-partner, werkte samen met Sensolus om een tracking-oplossing te ontwikkelen die hard- en software combineert en de temperatuurdata rapporteert via een IoT-tracker van Sensolus. “Als een camionette aankomt bij de bestemming, moeten alle pakketten en de overeenkomende sensoren digitaal worden ‘overgedragen’ aan de diepvries. Dat betekende vroeger soms 50 keer scannen. Nu kan de gehele lading in één scan worden overgedragen aan de diepvries. De data van de sensors worden via zendmasten naar de cloud gestuurd. De informatie is in real-time centraal uit te lezen in het systeem van DPD fresh en worden ook door middel van een API ook geïntegreerd in het eigen platform van DPDgroup.

“De trackers verbruiken bovendien weinig stroom, waardoor hun batterij jarenlang meegaat”, gaat Pieter Doornaert, VP Sales bij Sensolus, verder. “Op deze manier kunnen assets met een lagere kostprijs, maar die uitermate waardevol zijn in de logistieke keten, toch getraceerd worden. Om de levensduur van de batterij te verdubbelen, worden er geen gegevens doorgeseind wanneer de bestelwagen stilstaat, tussen 21 uur en 6 uur. Zodra die ook maar één meter beweegt, treedt de tracker opnieuw in werking.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo