In de marge van de presentatie van de commerciële resultaten voor het jaar 2022 gaf Frank Kimpe, de nieuwe algemeen directeur van Volvo Trucks Belgium, enkele details over de reactie van de Belgische markt op het nieuwe elektrische gamma van de Zweedse constructeur. En het minste wat we kunnen zeggen is dat het gebrek aan publieke steun voor elektrische vrachtwagens ervoor zorgt dat Belgische transporteurs achterop raken.
“In Duitsland zijn elektrische trucks nu goed voor 10% van de orders van Volvo Trucks. In Noorwegen is het zelfs het dubbele. In totaal hebben we in Europa 726 eenheden geleverd en de markt voor elektrische vrachtwagens verdubbelt elk jaar,” legt Kimpe uit. “In België hebben we al enkele klanten zoals Colruyt, dat er verschillende heeft gekocht, en ABInBev, dat er net tien heeft gekocht, en we verwachten er ongeveer 40 te verkopen in 2023.” Deze cijfers moeten vergeleken worden met het aantal voertuigen dat Volvo Trucks Belgium in 2022 verkocht, namelijk ongeveer 1850 voertuigen. Het marktaandeel van elektrische vrachtwagens zou daardoor in 2023 een marktaandeel van 2,5% kunnen bereiken.
De Zweedse fabrikant doet er echter alles aan om klanten te overtuigen. In 2022 bijvoorbeeld, toen het tempo van de productie in de fabrieken nog erg laag lag als gevolg van diverse bevoorradingsproblemen, bedroeg de levertijd voor een elektrische vrachtwagen slechts drie maanden, tegenover gemiddeld 12 maanden voor een vrachtwagen met verbrandingsmotor. VTB heeft ook een hele organisatie opgezet om de elektrische transitie te vergemakkelijken, van advies vóór de aankoop tot digitale diensten die het gebruik (en de kosten) van het voertuig helpen optimaliseren. Maar hoewel hij blij is met de algemene belangstelling voor de elektrische reeks en het hernieuwde vertrouwen van enkele pioniers zoals Colruyt, ABInBev en DFDS Logistics, erkent Frank Kimpe dat de overgrote meerderheid van de klanten nog in een experimenteel stadium verkeert, terwijl in andere landen de elektrische truck nu een geaccepteerde keuze is.
Volgens Philippe Jacquemyns (Product Manager) is er echter geen reden om te aarzelen: “Voor dagelijkse ritten van minder dan 300 kilometer kunnen bijna alle bedrijven elektrische vrachtwagens gaan gebruiken zonder enorme bedragen te moeten investeren in hun elektrische infrastructuur.” Hij meent ook dat de beschikbaarheid van elektrische energie geen probleem is, aangezien (volgens cijfers van Febeg) de elektriciteitsproductie in België met 5% per jaar zal blijven groeien. In zo’n context is het elektrische verbruik van vrachtwagens verwaarloosbaar: zelfs als er in België 10.000 Volvo FH Electrics op de weg zouden zijn, zou dit volgens hem slechts 1% van het totale elektrische verbruik van het land vertegenwoordigen.