[INTERVIEW] Henry Van Rooijen: “Mensen zullen altijd eten”

Van Rooijen Logistiek is een transport- en logistiek familiebedrijf opgericht in 1947 in Eindhoven. Vandaag wordt het geleid door de derde generatie, met name Henry en Maik Van Rooijen, die eigenaar zijn van het bedrijf. In 1993 startte het een vestiging in Turnhout. Opvallend: enkele jaren nadien verhuisde de hoofdzetel naar België. Henry Van Rooijen legt deze strategische beslissing uit en kijkt in de toekomst.

Van Rooijen Logistiek is zowel in Eindhoven als Turnhout actief in transport en logistiek van verbruiksgoederen (FMCG), levensmiddelen (Food, zowel ‘ambient’ als gekoeld), verzorgingsproducten en elektronica. Daarnaast is de site in Turnhout ook actief in de farmalogistiek en die in Eindhoven in isotopentransport naar ziekenhuizen. En Eindhoven beschikt over een railterminal die vier keer per week een trein ontvangt vanuit de Delta-containerterminal in Rotterdam.
“Van Rooijen bestrijkt Nederland vanuit Eindhoven en België en Luxemburg vanuit Turnhout”, aldus Henry Van Rooijen. “De vestiging in Nederland is om historische redenen nog steeds de grootste, maar de verhouding in de omzet is niet zo afgemeten. In Nederland is ze 35 miljoen euro en in Turnhout 32 miljoen. Dat komt omdat de laatste jaren daar meer groei werd gerealiseerd dan in Eindhoven. In 2017 maakten we de keuze om in Turnhout uit te breiden met meer kantoren, een warehouse voor de farma en een crossdock”.
Van Rooijen verwacht weinig verandering in de combinatie van activiteiten naar de toekomst toe. “Mensen zullen altijd eten, verzorging en medicijnen nodig hebben. In die markten is nog genoeg groeipotentieel”, zegt hij. Ook een geografische uitbreiding is voorlopig niet aan de orde. “We kunnen vanuit onze twee vestigingen perfect de hele Benelux afdekken. Ook Wallonië. Soms schakelen we er lokale partners in, bijvoorbeeld om kleinere retailers of tehuizen te bedienen, maar een nieuwe vestiging is daar niet nodig. Vanuit de Kempen rijden we trouwens gemakkelijker naar Wallonië dan naar Oost- en West-Vlaanderen. De congestieproblemen in Antwerpen spelen een negatieve rol. Als we een derde vestiging zouden openen, zou dat waarschijnlijk eerder in Gent zijn dan in Wallonië”.

Belgisch bedrijf

Dat de onderneming zo’n twintig jaar geleden een bedrijf naar Belgisch recht werd, heeft verschillende redenen. “Maik woont sinds 1990 in het Turnhoutse en ikzelf sinds 1998. Onze kinderen zijn hier opgegroeid en hebben Belgische vrienden. Door de zetel naar België over te brengen is het met de volgende generatie in het achterhoofd gemakkelijker om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen, zonder fiscale rompslomp bij een overdracht. Twee kinderen van Maik werken al in het bedrijf en één van de mijne. In ieder geval: er is nu al potentie voor de opvolging”.
Voor een stuk was de verhuis oorspronkelijk ingegeven door fiscale ‘cherrypicking’, geeft hij toe. “Maar vandaag zijn de verschillen veel minder groot, zowel qua fiscaliteit, structuren als lonen. Zelfs met de indexatie van de Belgische lonen met ruim 10% in januari 2023. In Nederland voorziet de CAO een loonsverhoging met +8% of misschien meer. Veel verschil is er dus niet”.
Volgens hem zal de forse verhoging van de loonkost overigens doorgerekend moeten worden. “De kans is groter dat de hele sector dat doet dan wanneer de verhoging maar 1 of 2% bedraagt. In zo’n geval ga je vaak met de klant de discussie niet aan. Maar nu…”.
“Eigenlijk hebben de lonen een kleinere impact op de bedrijfsvoering dan de beschikbaarheid aan arbeidskrachten, zelfs voor een bedrijf als het onze waar er zeer weinig verloop is. In Nederland is het vinden van magazijniers – vooral avondmagazijniers – het grootste probleem en in België dat van chauffeurs. Ik ben alvast voorstander van een opwaardering van de lonen in de hele sector: met fatsoenlijke lonen zal het interessanter zijn om in de logistiek te werken. Dat zou de sector ten goede komen”, stelt Van Rooijen nog.

Energieproblematiek

Naar de toekomst toe maakt hij zich zorgen om de energie. “Ik ben een grote voorstander van elektrisch vervoer maar dat zomaar introduceren gaat niet. Het bereik van de e-trucks is nu oké, maar kan het netwerk volgen? Zonnepanelen produceren overdag en dan rijden de trucks. Je hebt dus batterijen nodig die elektriciteit zowel uit de zonnepanelen als het net halen. Om een hele vloot e-trucks te laten rijden heb je schrikbarend veel energie nodig. Dat zie ik als een groot beperkende factor. Als tussenstap geloof ik echter wel in hybride trucks, die enkel in de stad elektrisch rijden. Maar zelfs die zijn al twee keer zo duur”.

Weinig mentaliteitsverschil

Er wordt vaak gezegd dat Nederlandse werknemers directer zijn en de Belgische bescheidener. Volgens Henry Van Rooijen was dat vroeger misschien zo, maar nu niet meer. “Sinds 1993 groeiden beide culturen naar elkaar toe, zeker in de Kempen. Door de toename van de grensarbeid daalde het onderscheid verder. Eigenlijk is het mentaliteitsverschil tussen Eindoven en bijvoorbeeld Amsterdam veel groter”, legt hij uit.

Van Rooijen beknopt

• Omzet : 67 miljoen EUR (65 % transport en distributie, 35 % in warehousing en toegevoegde waarde diensten)
• Eindhoven: 375 medewerkers, 115 trekkers en 190.000 m² terreinen.
• Turnhout: 280 medewerkers, 90 trekkers en 120.000 m² terreinen.
• De trailervloot bestaat uit 450 eenheden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo