Martin Lundstedt, voorzitter en CEO van Volvo Group, is onlangs herbenoemd tot hoofd van de afdeling vrachtwagens van de Europese fabrikantenvereniging ACEA en heeft een ondubbelzinnige mening over de toekomstige Euro VII-norm. Volgens hem zal dit de overgang van het wegvervoer naar nul-emissies eerder vertragen dan versnellen.
“Euro Vll is een belangrijk obstakel voor fabrikanten en onze partners in de toeleveringsketen om hun snelle evolutie naar nul-emissies voort te zetten. Om aan het voorstel te voldoen, zouden fabrikanten aanzienlijke technische en financiële middelen moeten verschuiven van batterij-elektrische voertuigen en brandstofcelvoertuigen naar de interne verbrandingsmotor. Dit zou niet alleen de snelle voortgang van onze routekaart voor elektromobiliteit tot stilstand brengen, maar deze zelfs in zijn achteruit zetten. Dit is niet goed voor de industrie, niet goed voor het klimaat, en zeker niet goed voor de gezondheid en het welzijn van de mensen,” zegt Lundstedt, die de Commissie bekritiseert omdat zij haar ramingen van de verkoop van nulemissievrachtwagens baseert op pessimistische veronderstellingen. Als CEO van de Volvo Groep of als hoofd van de ACEA denkt hij dat de overgang sneller kan… mits het wetgevingskader consistent is.
“We hebben een rationele en holistische aanpak nodig voor de overgang naar nul-emissie. Wij kunnen de Euro Vll-normen en de CO₂-normen voor zware bedrijfsvoertuigen niet los van elkaar beschouwen. De CO₂-norm zal immers enorme investeringen in elektrificatie vergen, die op hun beurt ook de uitstoot van deeltjes en NOx zullen aanpakken.” Lundstedt benadrukt dat dit komt omdat de Euro VIII-norm niet tot doel heeft de CO2-uitstoot te verminderen, maar om de kwaliteit van de lucht die uit de uitlaten komt opnieuw te verbeteren. Hij vreest ook dat een Euro VIII-norm zoals de Commissie die nu voor ogen heeft, het momentum van de Green Deal zou breken.