De rederijen MSC en Maersk maken een einde aan hun alliantie 2M. Vanaf januari 2025 gaan ze elk hun eigen weg.
In een gezamenlijke verklaring zeggen CEO Vincent Clerc van A.P. Moller – Maersk en CEO Soren Toft van MSC: “MSC en Maersk erkennen dat er veel is veranderd sinds de twee bedrijven in 2015 de 10-jarige overeenkomst ondertekenden. De stopzetting van de 2M-alliantie maakt de weg vrij voor beide bedrijven om hun individuele strategieën voort te zetten.”
Beide partijen verbinden zich er wel toe in de resterende looptijd van de alliantie de samenwerking constructief voort te zetten voor hun klanten en partners. De aankondiging heeft volgens de rederijen geen directe gevolgen voor de dienstverlening aan klanten die gebruik maken van de 2M-routes. De klantenteams van elk bedrijf zullen met hun respectieve klanten communiceren om hen te ondersteunen tijdens en na de uitfasering van de 2M-alliantie.
Allianties tussen rederijen zijn een eigenaardigheid in de wereldwijde supply chain. Maersk en MSC werken onder de naam 2M samen sinds 2015 onder een zogenaamd Vessel Sharing Agreement (VSA). Die overeenkomst werd in 2015 door Maersk en MSC ingevoerd om concurrerende en kostenefficiënte activiteiten op de routes tussen Azië en Europa, de trans-Atlantische routes en de trans-Pacifische routes te waarborgen.