Renders Euro 820-containerchassis: een nieuw uniek universeel chassis

In de trailerindustrie is de naam Renders zeker geen onbekende. Na jaren van voorbereidend werk lanceert Renders nu op Europees niveau een nieuw gamma universele containerchassis met unieke eigenschappen op het gebied van robuustheid en eenvoudige bediening.

De firma Renders is het levenswerk en de passie van Frans Renders. Die startte in 1978 met de opbouw van vrachtwagens in Vosselaar. Midden de jaren 80 wordt een aanvang genomen met de productie van opleggers in een nieuw bedrijfspand te Beerse. De productiecapaciteit van Renders was in de jaren 1990 tot 2000 opgelopen tot circa 3.000 stuks per jaar.
Het gamma omvat ongeveer alle trailertypen met uitzondering van tankwagens. Renders bleef innovatief verder gaan, zoals met de introductie van X-steering, een totaal nieuw stuursysteem voor 1-, 2- en 3-assers in 2003.

Wegens maatwerk, hoge exploitatiekosten in België en Duitsland ten opzichte van de collega concurrenten die reeds in andere landen goedkoper produceerden, werd gekozen voor een nieuwe aanpak, meer bepaald seriematige productie in Turkije als productieland. Tegelijk werd besloten zich strikt te concentreren op multifunctionele containerchassis, want dat was het paradepaardje en grote specialiteit van Renders.

Hoogst innovatief
Als voorloper op de huidige Euro serie werd al in 1985 door Renders begonnen met de ontwikkeling van een multifunctioneel containerchassis met uitschuifbaar achterkader. Frans Renders was de eerste met een gepatenteerd universeel containerchassis, maar heeft zich nu overtroffen dankzij de 35 jaar ervaring en klantenupdates die in de nieuwe serie tot de kleinste details met de Euro 820 als paradepaardje zijn verwerkt. Van 20 varianten in het verleden werd het programma teruggebracht naar twee hoofdtypes, de Euro 800 en Euro 900 serie. Frans Renders zelf hierover: “Dit is een zeer robuust “hufterproof” chassis, met een ideale gewichtsverhouding voor alle typen containers.
We hebben de meest eenvoudige bediening op de markt gemaakt omdat grote vloten steeds vaker kiezen voor een achterschuiver (conform Euro 900 serie) met eenvoudiger bediening wegens taalproblemen met de chauffeurs en omdat vele 3-delige telescopische systemen veel te gecompliceerd zijn. Onze nieuwe chassis zijn uitgedacht tot in de kleinste details. De Renders Euro 800 serie is eenvoudiger dan vele achterschuivers en dus ook ideaal voor inzet in grote vloten.”

Robuustheid en eenvoudige bediening
Renders bedacht een nieuwe systeem voor 3-delige chassis met een eenvoudige en centrale bediening met één knop voor de vergrendeling los/vast en in of uit en één handbediende hendel voor de keuze van het type container. Bij het instellen met één handeling van het containerchassis in de gewenste containerpositie schuiven de voor- en achterzijde gelijktijdig uit. Aan alle details is te zien dat aan een stevige constructie voorrang werd gegeven. De schuivende delen rusten op rollen met een zeer stevige overbemeten capaciteit en in de zwanenhals en nek-chassisverbinding werden verstevigingsplaten aangebracht, net als op andere kritieke punten (steunpoten, asbokken en dergelijke). Zo is bijvoorbeeld ook de achterbumper een voorbeeld van efficiënt design en stevigheid en aangepast om zowel op nieuwe of oude kades schade te voorkomen.

De constructie van de gepatenteerde Euro 820 is een bijzonder sterke en eenvoudige constructie. Zonder enige kracht van de trekker kan zelfs een 32 ton zware 20-voet container of tankcontainer moeiteloos over het chassis geschoven worden van een centrale naar een achterste positie en omgekeerd, steunend op slechts vier twistlocks. Bij een 20 voet centraal achter de nek is er slechts een verwaarloosbaar lichte doorbuiging van de nek. Het bewijs van een bijzonder sterke constructie. Een chassis voor zeer intense zware belading en handelingen.

Serieproductie in Turkije
De Renders containerchassis worden sinds 2015 in Turkije gebouwd. Voor de nieuwe series werden de assemblagelijnen volledig vernieuwd en aangepast. Overigens zijn de gebruikte mallen en kalibers bij de productie en de productielijn zelf het eigendom van Renders en ook volledig door Renders ontwikkeld. In totaal zijn er nu vier productielijnen, die eind 2022 al 750 multifunctionele chassis hebben gebouwd. De volle productiecapaciteit zal in 2023 zo’n 1200 chassis per jaar bedragen.
Voor Renders is het niet alleen belangrijk om te verkopen, het bedrijf hecht tevens veel belang aan het servicedealernetwerk dat daaraan gekoppeld is. Tijdens een voorstelling in Bremen werden reeds de servicedealers voor de Benelux en Duitsland voorgesteld. Ondertussen gaat de blik ook naar Zuid-Europa, waar deze voorstelling in de lente van 2023 zal herhaald worden. De voorstelling in Bremen werd met grote belangstelling gevolgd door de pers en klanten, want de nieuwe series zijn in Nederland en Duitsland al bij diverse grote vloten in gebruik. Het enthousiasme was groot en Frans Renders was zelf aangenaam verrast door de reacties van het cliënteel op de nieuwe serie 800 en 900 en de tevredenheid van de klanten over de gebruiksvriendelijkheid, robuustheid en duurzaamheid.
De verkoop en service zijn georganiseerd rondom een centraal verkoop/servicepunt per land, ondersteund door lokale verdelers. Voor België is de Sales en Service (uitgezonderd de provincies Oost- en West Vlaanderen) gestart in oktober 2022 door de firma TRC in Houthalen. Oost- en West-Vlaanderen worden bediend door TheTruckcompany in Hooglede.

“De Renders Euro 800 serie is eenvoudiger dan de meeste achterschuivers en dus ook ideaal voor inzet in grote vloten.” (Frans Renders)


Het gamma van Renders
• De Euro 930 en Euro 935 zijn vaste chassis, enkel achteraan uitschuifbaar. Het verschil schuilt in de bandenmaat: 385/65R 22.5 voor de Euro 930 en 385/55R 22.5 voor de Euro 935.
• De Euro 800, Euro 810 en Euro 820 zijn 3-delige chassis, aan vooren achterzijde uitschuifbaar. Het verschil tussen de Euro 800 en de Euro 810 is opnieuw de bandenmaat: 385/65R 22.5 voor de Euro 800 en 385/55R 22.5 voor de Euro 810. De Euro 820 onderscheidt zich door een aanpassing van de achterste containerarm voor het verschuiven van een zware 34 ton 20-voet container van 20 voet centraal naar 20 voet achter laad/lospositie.


lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo