De Indiase fabrikant Tata Motors heeft de AutoExpo 2023-show gebruikt om een aantal vrachtwagens met alternatieve aandrijving te presenteren. Twee van de prototypes gebruiken waterstof, één via een brandstofcel en één via een interne verbrandingsmotor.
De basis voor beide voertuigen is het model Prima, dat in 2008 werd gelanceerd en in 2020 werd gerestyled. De Prima is een zware vrachtwagen die vergelijkbaar is met onze Europese zware reeksen, behalve dat de plaatselijke voorschriften een MMA van 55 ton toestaan. Op basis hiervan heeft Tata Motors zojuist twee prototypes gepresenteerd: de Prima E.55S met een brandstofcel en de Prima H.55S die een verbrandingsmotor met waterstof gebruikt.
In het eerste geval heeft de Indiase fabrikant de technologie al onder de knie sinds hij brandstofcelbussen op de markt heeft gebracht. In het tweede geval specificeert Tata nog niet welke motor het gebruikt, maar aangezien de Prima door Cummins-motoren wordt aangedreven, kan worden aangenomen dat de Prima H.55S de nieuwe ‘agnostische’ motor gebruikt die door Cummins op de IAA-transportbeurs in Hannover is gepresenteerd. Dit vermoeden wordt nog versterkt door de aankondiging tijdens de show dat Tata Motors zijn andere Signa- en Azura-gammas ontwikkelt rond een platform dat agnostisch is, d.w.z. rond motoren die op verschillende vormen van energie lopen.