Y. Haud’huyze (Joosen): “Slimme kilometerheffing nodig tegen Antwerpse verkeersellende”

Het wegverkeer op de Antwerpse Ring ondervindt dezer dagen veel hinder door de werken aan het viaduct in Merksem. Yves Haud’huyze, COO bij de Antwerpse transporteur Joosen dringt aan op en slimme kilometerheffing om het verkeer beter te spreiden. “Dit putje in de weg is peanuts met wat er ons in de komende jaren te wachten staat”, waarschuwt hij. 

De Antwerpse containertransporteurs knarsetanden vanouds bij de fileperikelen op de Antwerpse ring. De afgelopen dagen was het in Antwerpen weer raak, met lange files ten gevolge van de herstellingen aan het viaduct van Merksem. Yves Haud’huyze waarschuwt dat dit slechts een voorsmaakje is van wat gaat komen. “Wanneer volgend jaar de werken in de Beverentunnel beginnen en het interportuair verkeer dus ook nog op de Ring terechtkomt, is de chaos compleet.” Om de congestie te vermijden, gooit Haud’huyze een opmerkelijk voorstel in de strijd. “Halveer de kilometerheffing tijdens de nacht. De aangepaste nachttarieven in de Liefkenshoektunnel tonen de weg: die hebben destijds een dynamiek op gang gebracht voor nachtlevering in de containerdepots. Een gelijkaardig idee voor de kilometerheffing kan er ook voor zorgen dat steeds meer doorgaand verkeer ’s nachts op de Ring passeert en dus de congestie overdag doet afnemen.”

Dan moeten volgens Haud’huyze evenwel ook de containerdepots hun huiswerk maken. Hoge tarieven voor detention en strakke deadlines voor het inleveren van containers op depots op de beide Scheldeoevers maken het werk er niet eenvoudiger op. “Een container die vanuit Kortrijk naar Antwerpen gaat, zou je op Linkeroever moeten kunnen afzetten. Nu worden we al te vaak naar de andere oever gestuurd, met veel verloren file-uren tot gevolg.”

Een verschuiving naar nachtelijke ritten impliceert wel dat ook de andere spelers in de logistieke keten ’s nachts operationeel moeten zijn. “Als ik naar mijn grote logistieke klanten kan stappen en hen aankondigen dat ik de helft minder kilometerheffing moet aanrekenen, hebben ze een mooie incentive om nachtploegen aan het werk te zetten. Voor sommige klanten doen we 150 containers per dag in één warehouse. Je kunt je wel voorstellen welke besparing zoiets oplevert.”

Daar stopt het evenwel niet voor Haud’huyze. “Waarom voeren we de slimme kilometerheffing ook niet in voor personenwagens? Als bomma om 16.00 uur de Ring op gaat om in de Ikea balletjes te gaan eten, dan zal die spitsuurverplaatsing haar meer moeten kosten dan op een rustiger moment.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo