Zero-emissie vrachtwagens: gelukkig hebben we de Benelux…

In 2023 zou de elektrificatie van het vrachtwagenpark verder worden uitgerold en een paar elektrische trekkers in België worden ingeschreven. Maar onder welke omstandigheden kunnen zij profiteren van één of twee ton extra gewicht? 

De kwestie van de maximale gewichten en afmetingen van vrachtwagens en wegtreinen is geregeld in twee Europese richtlijnen:

  • de verhoging van het maximaal toegelaten gewicht van solovoertuigen die een alternatieve brandstof gebruiken is opgenomen in richtlijn 2015/719, die door de drie gewesten is omgezet in de wegcode (art 32bis). Het toegestane extra gewicht ter compensatie van het gewicht van de alternatieve technologie bedraagt maximaal één ton.
  • Voor combinaties is echter Richtlijn 2019/1942 van toepassing. Deze richtlijn staat één ton extra gewicht toe voor voertuigen die alternatieve brandstoffen gebruiken en twee ton voor voertuigen met nulemissie, maar is tot dusver alleen door Vlaanderen omgezet (art. 32bis – 1.4.2.7 tot 1.4.2.10 in 3.2.5.1 & 3.2.5.2 van de wegcode). De twee andere gewesten hebben de richtlijn nog niet omgezet, wat problemen kan opleveren voor b.v. een Vlaamse vervoerder die in Wallonië of Brussel rijdt.

 

Zoals Freija Fonteyn (hoofd van de juridische dienst van Transport en Logistiek Vlaanderen) laat opmerken, bestaat er gelukkig een beschikking op Benelux-niveau die het mogelijk maakt het maximaal toegestane gewicht van 44 ton te verhogen met het extra gewicht van de betrokken technologie (één of twee ton, afhankelijk van het geval), op dezelfde wijze als in de Europese richtlijn. Een Benelux-bepaling is echter een hogere rechtsnorm dan een koninklijk besluit en heeft dus voorrang in de hiërarchie van rechtsnormen. Deze keer is de eer veilig…

In de praktijk kan een LNG-truck of een CMB.Tech dual fuel truck dus een MTM van 45 ton in plaats van 44 en een elektrische trekker 46 ton in plaats van 44 bereiken. De maatregel kan echter niet worden gecombineerd met de regel van 48 of 50 ton zoals die in Vlaanderen of Wallonië bestaat. Er is dus geen sprake van dat in Wallonië combinaties van 52 ton worden toegestaan.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo