Het Franse bedrijf Hyliko heeft de Hyvolution show in Parijs aangegrepen om twee modellen brandstofceltrucks te presenteren, beide gebaseerd op Renault Trucks T-trucks waarvan de aandrijving is vervangen door een brandstofcel en een elektromotor.
Hyliko heeft zijn waterstofecosysteemconcept voorgesteld op de Solutrans-beurs in november 2021 en heeft sindsdien zijn retrofit-systeem ontwikkeld. Maar in tegenstelling tot CMB.Tech in België gebruikt Hyliko waterstof niet als brandstof in een verbrandingsmotor, maar om twee brandstofcellen aan te drijven. Aanvankelijk zal het Hyliko gamma een 26-tons bakwagen en een 44-tons trekker omvatten.
De twee brandstofcellen met een totaal vermogen van 160 kW worden geleverd door het Franse bedrijf GreenGT, terwijl de tank wordt geleverd door Plastic Omnium. Met een opslagcapaciteit van 40 kg maken zij een bereik mogelijk dat afhangt van de gekozen opslagdruk: tot 400 km bij 350 bar en 900 km bij 700 bar. De accu’s hebben een capaciteit van 60 kWh en de elektromotor levert een vermogen van 350 kW.
Twee voertuigen werden reeds besteld door een groothandelaar in bouwmaterialen, maar de meest spectaculaire aankondiging betreffende Hyliko werd gedaan door de Berto groep, die een intentieverklaring ondertekende voor de levering van 230 voertuigen. En aangezien Berto ook eigenaar is van Vincent Logistics in Herstal, is het niet onmogelijk dat een van deze voertuigen ooit in België zal rijden…