Port de Liège handhaaft de koers van de investeringen

In 2022 heeft de haven van Luik meer dan 19 miljoen ton goederen zien passeren, een daling van 2% ten opzichte van 2021. Dit belet niet dat de haven blijft investeren in multimodaliteit.

Volgens de haven kan de daling van het verkeer (die ook tot uiting komt in het containerverkeer) worden verklaard door de impact van de verschillende wereldcrisissen die tot verstoringen van de logistieke ketens hebben geleid, maar ook door de achteruitgang van de koudstaalindustrie in het Luikse industriebekken.

Investeringen voor 2023

De Autonome Haven van Luik handhaaft niettemin haar investeringsplan, voor een totaalbedrag van meer dan 15 miljoen euro gespreid over 2022 en 2023, met sterke financiële steun van Wallonië en de Europese Unie. Wij wijzen onder meer op de nieuwe haveninfrastructuur in Hermalle-sous-Huy en de herinrichting van het oude rangeerterrein in de haven van Monsin tot een bimodale zone.

De grootste investering blijft echter het multimodale platform Liege Trilogiport. De containerterminal, uitgebaat door DPW Liege Container Terminals, beslaat momenteel 3,6 hectare en zal in het voorjaar van 2023 met nog eens 5,8 hectare worden uitgebreid. Daarnaast (maar dit zijn investeringen van de concessiehouders) worden door Jost en WDP vier nieuwe magazijnen gebouwd met een totale oppervlakte van bijna 100.000m², die in het najaar van 2023 operationeel zouden moeten zijn.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo