Sputterende e-commercemarkt vertaalt zich in jobverlies en lage dividenden

Zowel het Belgische Bpost als het Nederlandse PostNL moeten de markt tegemoet treden met een getemperde eindafrekening voor het jaar 2022. De afkoeling van de e-commercemarkt na de Covid-jaren vertaalt zich in bijgestelde winstverwachtingen voor de Belgen, en jobverlies voor de Nederlanders. 

Bpost kan voor het jaar 2022 een EBIT (earnings before interest and tax) voorleggen van 278.5 miljoen euro. Volgens het postbedrijf ligt dat cijfer in lijn met de verwachtingen, al moet daar bij worden gezegd dat die verwachtingen in het voorbije jaar naar beneden werden bijgesteld. De fel gestegen energie- en loonkosten zijn daarvan de belangrijkste aandrijver. Het zijn vooral de aandeelhouders die hiervan de gevolgen zullen voelen, met een lager dividend. Bpost maakt zich wel sterk dat het, ondanks een daling van het brievenpostvolume met 7.5 procent en het kwijtspelen van de pakjesbedeling voor Amazon (dat de bedeling zelf in handen neemt), toch nog een stijging in het pakjesvolume zag van 1.5 procent. Pro memorie: met de volumes van Amazon erbij was dit 7.5 procent geweest. Voor 2023 wil het bedrijf onder andere de logistieke activiteit van Active Ants opdrijven in het kader van omzetgroei.

Bij PostNL is de situatie niet rooskleuriger. De Nederlandse postbedeler kondigt aan dat 200 tot 300 banen moeten sneuvelen door toedoen van de afkoeling op de e-commercemarkt. PostNL wil in 2023 20 miljoen euro en in 2024 en 2025 nog eens 25 en 30 miljoen besparen. Vooral de pakjesafdeling wordt getroffen. Ook hier is een mix van hoge personeels- en energiekosten, in combinatie met een aarzelend consumentengedrag de boosdoener. De bedrijfswinsten liepen terug met liefst driekwart, tot 84 miljoen euro.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo