[TEST] De Volkswagen ID. Buzz Cargo (de ‘elektrische Bulli’) weet te verrassen

Nog nooit heeft een testvoertuig zoveel hoofden doen draaien als de ID. Buzz Cargo. Maar heeft deze ‘Most Loved VAN 2022’ en ‘International VAN of the Year 2023’ meer te bieden dan enkel guitige looks?

De ID. Buzz Cargo is de eerste bestelwagen die Volkswagen op zijn elektrische MEB-platform bouwt. Zijn looks verwijzen naar de originele Transporter waarmee het allemaal startte voor Volkswagen Commercial Vehicles. En het minste wat je kan zeggen is dat het retro-futuristische design opvalt!

Laadvermogen vs. rijbereik

Met zijn laadvolume van 3,9 m³ en ruimte voor twee Europaletten neigt de ID. Buzz echter ook qua formaat meer naar het origineel of een Caddy Maxi dan naar een hedendaagse T6.1. De is laaddrempel ook vrij hoog, en het maximale laadvermogen beperkt tot 650 kg. Dat is natuurlijk allemaal het gevolg van de batterij onder de laadvloer, met zijn bruikbare capaciteit van niet minder dan 77 kWh, de enige optie op dit moment.

Die hoge capaciteit van de batterij zorgt dan weer wel voor een indrukwekkend rijbereik tot 425 km per laadbeurt volgens de WLTP-cyclus. In de praktijk bracht hij het er tijdens onze testweek met ook redelijk wat snelwegkilometers vanaf met een gemiddeld verbruik van 22 kWh per 100 km, goed voor zo’n 360 km volledig opgeladen. Daarmee is hij quasi even inzetbaar als bestelwagens met een verbrandingsmotor, ook al omdat hij kan DC snelladen aan een vermogen van 170 kW, goed voor 5 – 80% in een half uurtje. AC laden kan aan een vermogen van 11 kW. Voor de laadkabel is plek voor zien onder de laadvloer, makkelijk toegankelijk via de schuifdeur. Praktisch. Minder praktisch bij diagonaal parkeren is de plaatsing van de laadpoort rechts achteraan.

Sereen rijgedrag

Rijden doet de ID. Buzz met zijn vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 310 Nm op de achterwielen bijzonder aangenaam: vlot, stil en behaaglijk, al is de demping eerder stevig om op die manier het hoofd te kunnen bieden aan het gewicht van de batterij. Ons testmodel was wel uitgerust met optionele 20 duim grote velgen in plaats van de 18 duim grote standaardexemplaren. Het interieur oogt clean en modern, maar de gebruikte materialen zijn eerder hard en krasgevoelig. Het infotainmentsysteem is niet echt intuïtief en je moet omwille van de aanraakgevoelige oppervlakken voor bijvoorbeeld de temperatuurcontrole ook vaak je ogen van de weg halen.

De prijs dan: rekening houdend met de grote batterij is de ID. Buzz Cargo eerder gunstig geprijsd te noemen, al klinkt dat waarschijnlijk bij de haren getrokken met een vanafprijs van € 43.930 exclusief BTW… Maar dat is nu eenmaal het lot van alle batterij-elektrische voertuigen, die in het gebruik dan weer goedkoper zouden moeten zijn. Maar wil je de aandacht trekken voor je onderneming, dan is er geen beter alternatief op de markt!

Binnenkort met opbouw

Voorlopig is de ID. Buzz Cargo verkrijgbaar in één koetswerkvariant, maar in Hannover toonde het merk in samenwerking met ombouwers een aantal praktische ombouwmogelijkheden, van een uitvoering met rekken, over een koelcel tot zelfs een box-opbouw met een laadvolume van 6 m³, de helft meer dan in een ‘standaard’ ID. Buzz.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo