Tom Simonts (KBC): “Private equity investeert niet meer in diesel”

Vorige week stond het Transportdebat van Management Producties in Wilrijk (o.a.) in het teken van de logistieke kosten. Tom Simonts (Senior Financieel Econoom bij KBC) legde uit hoe de financiële wereld zich steeds meer positioneert met het oog op de energietransitie. 

De stelling waarmee hij zijn toespraak lanceerde was “Finance toont te weinig interesse om te investeren in logistiek”. Deze stelling werd door 71% van de conferentiedeelnemers onderschreven. Tom Simonts stelde duurzaamheid onmiddellijk centraal in zijn reactie, ook al vertegenwoordigen zijn uitspraken eerder de visie van durfkapitaal dan van gewoon investeringskrediet. ‘Duurzaamheid’ is voor hem in de eerste plaats van toepassing op het bedrijfsmodel van het te financieren bedrijf, en Simonts pleit sterk voor een zo nauw mogelijke integratie van het transportbedrijf in de processen van zijn klanten: “Dit is de enige manier om de winstmarge te verhogen tot boven de traditionele 2% die je krijgt bij eenvoudig wegvervoer, en wij zijn bereid risicokapitaal te investeren om bedrijven te begeleiden bij de overgang naar deze bedrijfsmodellen, ook internationaal, omdat ze minder afhankelijk zijn van de prijs van eenvoudig vervoer.” Hij noemt bedrijven als Sitra of Van Moer Logistics als voorbeeld, waarvan er volgens hem veel meer zouden moeten komen in België.

Alex Van Breedam (Tri-Vizor), één van de twee moderatoren van het Transportdebat, wees er terecht op dat geïntegreerde modellen de logistieke dienstverlener ook beschermen tegen concurrentie, omdat ze veel minder vatbaar zijn voor een puur cijfermatige benchmark, wat bij een ‘eenvoudige’ transportlijn van A naar B niet het geval is. De twee verladers die aan dit debat deelnamen (Joeri Peeters van Tessenderlo group en Hans Thibau van Atlas Copco) waren beide voorstander van nauwere samenwerking met hun vervoerders en zelfs van het gedeeltelijk afzien van tenders, op voorwaarde dat de vervoerders kunnen aantonen dat zij hun meer waarde kunnen bieden, een garantie van beschikbare capaciteit en maximale transparantie tussen beide partijen. Dit is de beste manier om logistiek als iets meer dan een kostenpost te zien. Volgens Joeri Peeters is de prijs van transport helaas sterk gestegen, maar heeft het serviceniveau tot nu toe geen gelijke tred gehouden.

“Duurzaamheid is een game changer”

Maar duurzaamheid neemt ook veel concretere vormen aan als het gaat om de financiering van assets. Tom Simonts was hier heel duidelijk over: “Duurzaamheid van toeleveringsketens is een game changer. We zijn niet langer bereid om risicokapitaal te investeren in diesel.” Deze uitspraak was in feite een perfecte inleiding tot het tweede debat van de dag, waarin de energieën van de toekomst centraal stonden. Ook hier werden de beweringen van de sprekers al dan niet gevalideerd door het publiek. Zo stemde 86% van het publiek, voornamelijk bestaande uit C-level managers, voor het door Koen De Vos (Supply Chain Director bij Colruyt) verdedigde standpunt dat de komst van zero-emissie technologieën meer kansen dan problemen schept, en 90% voor de stelling “Zonder overheidssubsidies is decarbonisatie een onmogelijke opgave”. Dit standpunt wordt niet verdedigd, maar eerder getemperd door Philip Boelaert (secretaris-generaal van het Vlaamse MOW-departement), die toegeeft dat de overheid een rol moet spelen om pioniers te helpen de stap naar zero emissie te zetten, maar daarna niet op een structurele manier.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo