Vanaf 1 juli 2023 wordt de kilometerheffing in Wallonië duurder. Dit is elk jaar het geval, maar deze keer verandert ook de structuur van de tarieven, waardoor vooral trekker/oplegger-combinaties worden bestraft… maar de meest vervuilende vrachtwagens worden bevoordeeld.
De belangrijkste wijziging is de invoering van een specifiek tarief voor Euro 5- en Euro 6-vrachtwagens (die respectievelijk 10,4 en 86,2% van de inkomsten uit de heffing op federaal niveau vertegenwoordigen). Bovendien zal voor voertuigen van minder dan 12 ton het tarief worden verlaagd. Een Euro 6 zal bijvoorbeeld slechts 0,052 euro per kilometer betalen in plaats van 0,089 euro/km. Voor voertuigen tussen 12 en 32 ton veranderen de tarieven niet, maar voertuigen van meer dan 32 ton betalen 2.4 cent per kilometer extra. Wallonië volgt alleen het voorbeeld van de andere twee gewesten met een vertraging van zes maanden.
Verrassender is de verlaging van de tarieven voor de meest vervuilende voertuigen, aangezien een Euro 0-voertuig van meer dan 32 ton slechts 0,23 euro/km zal betalen in plaats van 0,241 euro/km. Dit tarief zal worden toegepast op alle voertuigen die voldoen aan de Euro 3-norm en lager. Toegegeven, zij vertegenwoordigen slechts 2% van de totale inkomsten uit de kilometerheffing, maar de boodschap is op zijn zachtst gezegd vreemd, in een tijd waarin minder vervuilende vrachtwagens zouden moeten worden aangemoedigd door bijvoorbeeld een korting toe te kennen aan vrachtwagens met een nul-emissie.
Volgens Heloïse Winandy (woordvoerder van Sofico) “is de verlaging van de tarieven voor voertuigen van meer dan 32 ton voor de klassen Euro 0 tot Euro 2 zuiver technisch en het gevolg van wettelijke beperkingen in verband met de toepassing van Richtlijn 1999/62/EG, die de naleving van bepaalde verhoudingen in de tarieflijsten voor gelijkwaardige voertuigen die aan de strengste emissienormen voldoen, oplegt.