Wanneer komt er een goedkopere kilometerheffing voor elektrische vrachtwagens?

De nieuwe tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië doet nog veel stof opwaaien, want oude, sterk vervuilende vrachtwagens zullen … minder betalen dan voorheen (zie ons artikel). Aan de andere kant van het spectrum profiteren de elektrische vrachtwagens, hoewel nog maar weinig in aantal, nog van geen enkel voordeel. Wij hebben daarom bij de verschillende betrokken ministeries geïnformeerd wanneer dit mogelijk zou zijn.

Tot nu toe zijn er slechts enkele verkennende contacten geweest om het Viapass-tarief voor emissievrije vrachtwagens te verlagen. Onder andere de UPTR heeft dit punt aangekaart in de stuurgroep van de kilometerheffing die in Wallonië is opgericht. In Vlaanderen verwijst het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters naar een studie die in 2022 werd uitgevoerd en op 3 oktober door het departement MOW werd gevalideerd. Deze studie omvat drie denkpistes die deel uitmaken van het Vlaams Energie & Klimaatplan: de technische en juridische haalbaarheid van de uitbreiding van de kilometerheffing naar lichte bedrijfsvoertuigen, de mogelijke modulering van de kilometerheffing in functie van de CO2-uitstoot van voertuigen, en de mogelijke ondersteuning van emissievrije voertuigen via een verminderde belasting per afgelegde kilometer.

A priori zou een gewest kunnen beslissen om op dit gebied alleen op te treden. Tot nu toe (en zelfs als de tarieven steeds meer verschillen van regio tot regio en de momenten van indexering en/of tariefverhoging niet dezelfde zijn) is er nog steeds een zekere homogeniteit in het Viapass-systeem. Zolang Vlaanderen en Wallonië bereid zijn er samen voor te zorgen dat deze relatieve homogeniteit blijft bestaan.

Anderzijds is het onwaarschijnlijk dat de tariefstructuur in de nabije toekomst zal veranderen. De drie gewesten analyseren momenteel hoe ze de nieuwe Europese richtlijn inzake tolheffing zullen implementeren. “Richtlijn 2022/362 introduceert een verplichte variatie van infrastructuurheffingen en gebruiksrechten volgens CO₂-emissieklasse voor zware voertuigen, die op termijn de variatie volgens Euro-emissieklasse volledig zal vervangen. Zoals voorheen is de differentiatie niet bedoeld om extra inkomsten te genereren, maar wel om de voertuigen die de meeste CO₂ uitstoten het meest te laten betalen”, zegt het kabinet van Philippe Henry (minister van Mobiliteit in Wallonië). Het is binnen dit kader, en alleen binnen dit kader, dat elektrische vrachtwagens zouden kunnen profiteren van een lichtere tarifering dan vrachtwagens met een verbrandingsmotor.

Moeilijker uit te voeren in Wallonië

In Wallonië zou de vorm zelf van de heffing het moeilijk maken om een sterke tariefdifferentiatie in te voeren. De tekst van het Waalse decreet (gepubliceerd op 16 juli 2015) dat de heffing invoert, beschouwt deze enkel als een recht om de infrastructuur te gebruiken. Er is dus geen component gekoppeld aan de externe kosten van luchtvervuiling of geluidshinder. Volgens Michael Reul (directeur van de UPTR) zou het decreet moeten worden herschreven om een differentiatie van de tarieven in functie van de CO2-uitstoot van het voertuig mogelijk te maken.

In ieder geval zijn spectaculaire tariefverschillen niet te verwachten, aangezien de Europese richtlijn bepaalt dat een heffing/kilometerbelasting in de eerste plaats een recht op gebruik van de infrastructuur is en vervolgens alleen een heffing voor externe kosten in verband met luchtverontreiniging of geluidshinder. Het gebruiksrecht moet echter identiek zijn voor alle voertuigen van dezelfde categorie.

Politiek gezien, tenslotte, lijken Vlaanderen en Wallonië klaar om verder te gaan in het kader van de nieuwe Europese richtlijn, maar dat lijkt niet zo te zijn in Brussel, aangezien het kabinet van Elke van den Brandt niet reageerde op onze verzoeken (hoewel elektrische vrachtwagens hun favoriete speelterrein in de stad zullen vinden). Ook de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, die niet rechtstreeks bevoegd is op dit gebied maar die via de interministeriële conferentie een rol zou kunnen spelen als dirigent van het orkest, antwoorde niet op onze vragen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo