Bypass op Ring Antwerpen stap dichterbij

Op vrijdag 24 maart diende Lantis de omgevingsvergunning in om het noordelijke deel de Bypass, een tijdelijke snelweg langs het viaduct van Merksem te bouwen. Over twee jaar start de afbraak van het viaduct.

In het kader van de Oosterweelverbinding zal het Viaduct van Merksem plaats maken voor een verdiepte en (deels) overkapte snelweg. Hiermee verdwijnt een betonnen breuk tussen twee stadsdelen. Vooraleer de aannemer kan starten met de afbraak van het viaduct, moet er eerst een tijdelijke snelweg gebouwd worden die het verkeer zal opvangen tijdens de afbraakwerken.

“Als alles goed gaat, start de aannemer nog dit najaar met de bouw van de Bypass. Vorige week hebben we de vergunning ingediend voor Bypass Noord, dat loopt van de Jozef Masurebrug tot aan het Sportpaleis. Nu is het wachten tot ons dossier volledig wordt verklaard. Daarna loopt het openbaar onderzoek. Zonder onvoorziene omstandigheden verwachten we de vergunning in de loop van de zomervakantie”, schetst Luc Hellemans (CEO van Lantis) de tijdslijn van het project. De vergunning voor het tweede deel van het project (Bypass Oost, dat loopt van het Sportpaleis tot aan Antwerpen-Oost) wordt dit najaar ingediend.

De Bypass zal bestaan uit 2 x 3 rijstroken en de snelheid zal er op 70 km/uur worden gelegd. “Waar er voldoende plaats is, wordt de Bypass volledig naast het viaduct gebouwd. Waar er onvoldoende plaats is, zoals bijvoorbeeld ter hoogte van het Sportpaleis, zal een deel van de Bypass bestaan uit de helft van het bestaande viaduct. Aangezien de Bypass ook dichterbij sommige woonwijken komt te liggen, zal hij worden uitgerust met geluidsschermen en een stil wegdek”, aldus Luc Hellemans.

Risico op files

Volgens Hellemans (die de voorafgaande MER-studie naar voren haalt) zou de verliestijd op alle verkeersassen tijdens de werken beperkt blijven: “Dat komt onder meer omdat de snelheid verlaagd wordt tot 70 km/uur, maar ook omdat de drukke weefbeweging tussen E313-R1-afrit Schijnpoort eruit wordt gehaald. Die weefbeweging zorgt vandaag voor hinder. Voertuigen wisselen daar van rijstrook, hinderen elkaar, minderen snelheid. De weefbeweging halen we eruit dankzij de aanleg van een ‘dive-under’. Verkeer op de R1 naar afrit Deurne zal via de dive-under onder het verkeer vanuit de E313 (rijrichting Nederland) doorgaan. Door die beweging eruit te halen creëer je extra capaciteit waardoor drie rijstroken in elke richting een haalbaar scenario wordt.” Verder wordt er op een modal shift gerekend, onder andere dankzij nieuwe Park and Rides in Massenhoven, Wommelgem, Zoersel en Stabroek.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo