Cainiao Logistics wil groeien in Europa dankzij eigen technologie

Gisteren bracht het Chinese logistieke bedrijf Cainiao Logistics voor het eerst in zijn geschiedenis zijn Europese transportpartners samen in Frankfurt om zijn ambities te delen en hen een reeks technologische oplossingen aan te bieden om de groei van de volumes op te vangen.

In tegenstelling tot China, waar Cainiao Logistics een groot deel van de waardeketen controleert, worden de transportlijnen tussen de verschillende hubs en de last mile delivery verzorgd door partners. Dit zijn voornamelijk postdiensten, waaronder bpost voor België. William Xiong (Vice President en Chief Strategy Officer van Cainiao Logistics) stak zijn ambities niet onder stoelen of banken: “In China bedienen we een miljard klanten. Ons doel is om binnen vijf jaar nog eens een miljard klanten buiten China te bedienen.” Dit is een ambitieus doel, gezien de volumes die het Chinese logistieke bedrijf momenteel in Europa verwerkt: een miljoen pakketten per dag naar Europa, plus 250 ton intra-Europese transfers, wat neerkomt op ongeveer 80 vrachtwagens per dag.

Om deze groei aan te kunnen, zijn er uiteraard investeringen gepland in infrastructuur (te beginnen met de uitbreiding van de hub Luik Airport, waarvoor de bouwaanvraag eind 2022 is ingediend), maar Cainiao Logistics wil ook inzetten op technologie en innovatie. William Xiong presenteerde zijn Europese partners drie oplossingen die in China zijn ontwikkeld en worden gebruikt:

  • Smart PUDO’s (Pick-Up & Drop-Off), sets van connected lockers,
  • drones, die worden ingezet waar levering per bestelwagen onpraktisch of onrendabel is (in afgelegen gebieden bijvoorbeeld)
  • autonome voertuigen.

 

De laatste is de Little Donkey, waarvan er een te zien was. Hij kan 50 pakketten vervoeren en rijdt 15 km/u met een bereik van 100 km. Cainiao Logistics gebruikt momenteel 700 van deze voertuigen in semi-afgesloten omgevingen zoals universiteitscampussen.

Dennis Li (General Manager van het Europese pakketnetwerk) presenteerde ook de voordelen van de app van Cainiao die bedoeld is om de klantervaring te optimaliseren. Deze combinatie van een ‘know-it-all’-app, hyperverbonden magazijnen en hyperverbonden bezorgtools is volgens Cainiao Logistics de beste manier om te groeien in het last mile-segment in Europa. Het valt nog af te wachten of de ’transportpartners’ (en dus bpost in België) erin zullen slagen deze technologieën op te leggen aan hun respectieve markten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo