Duitsland wil tarieven LKW-Maut verdubbelen

Slecht nieuws voor vervoerders die in Duitsland rijden: de tarieven van de kilometerheffing gaan vanaf 1 januari 2024 fors omhoog… om de financiën van de spoorwegsector te verbeteren.

Het Duitse spoorwegnet is er slecht aan toe en Deutsche Bahn heeft nieuw geld nodig om het op peil te brengen. Dit is de reden waarom DB Schenker wil verkopen, maar dat is niet het punt: de regeringscoalitie in Duitsland heeft duidelijk aangegeven dat een deel van het benodigde budget zal komen van een “hervorming” van de LKW-Maut. Deze hervorming heeft allereerst tot doel de kilometerheffing uit te breiden tot alle voertuigen van meer dan 3,5 ton, in tegenstelling tot de huidige 7,5 ton (en zelfs 12 ton toen het systeem werd gelanceerd).

Bovendien zullen de tarieven van de kilometerheffing begin 2024 worden verhoogd in toepassing van een door de Europese Unie toegestaan (en zelfs aangemoedigd) beginsel, namelijk een directer verband met de CO2-uitstoot. Momenteel worden de tarieven gemoduleerd volgens de Euroklasse. Volgens Duitse media zullen de toekomstige tarieven gebaseerd zijn op een prijs van 200 euro per ton CO2 voor dieselvrachtwagens. Volgens de BGL zal dit de prijs per afgelegde kilometer verdubbelen en het aandeel van de Maut in de kostprijs verhogen tot 20%. Zero-emissie vrachtwagens daarentegen worden tot eind 2025 vrijgesteld van de kilometerheffing, waarna ze nog eens 75% korting krijgen.

Volgens sommige Duitse media zal 80% van de nieuwe inkomsten uit deze hervorming van de LKW-Maut naar de Deutsche Bahn gaan, wat de verenigingen van vervoerders uiteraard doet janken.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo