e-VANs tot 4,25 ton met rijbewijs B: Belgische impasse

Door het gewicht van hun batterijen hebben elektrische bestelwagens over het algemeen een lager laadvermogen. Europa voorziet daarom de mogelijkheid om e-LCV’s met een MTM tot 4,25 ton onder voorwaarden toegankelijk te maken voor het rijbewijs B. Maar België loopt achter met de implementatie van die Europese uitzonderingsregel.

De toekomst van de mobiliteit in Europa is ‘lokaal uitstootvrij’, en voor lichte bedrijfsvoertuigen zal dat in de meeste gevallen batterij-elektrisch zijn. Alleen brengen die batterijen een stevig meergewicht met zich mee, wat zorgt voor een beperkt laadvermogen in combinatie met een MTM van 3,5 ton. Om elektrische bestelwagens toch zo breed mogelijk inzetbaar te maken, biedt de Europese Unie lidstaten de mogelijkheid om de nationale rijbewijsregels aan te passen. Het rijbewijs B biedt daarbij ook toegang tot elektrische bestelwagens met een MTM tot maximaal 4,25 ton, voor zover het meergewicht boven de 3,5 ton toe te schrijven is aan het meergewicht van de elektrische aandrijving. Concreet betekent dit dat de elektrische bestelwagen die gehomologeerd is in de klasse N2 (zoals de Ford E-Transit en de Maxus eDeliver 9 om er maar enkele te noemen), met een MTM tot 4,25 ton dus, bestuurd mag worden met een rijbewijs B als het toegelaten totaalgewicht min het meergewicht van de batterijen lager is dan 3,5 ton. Maar die Europese aanbeveling moet wel omgezet worden in een nationale aanpassing van de rijbewijsregels. En daar knelt het schoentje in ons land.

Nederland vs. België: 1-0

In Nederland liep als sinds 2019 een proefproject daarrond. Die test liep eind vorig jaar af, en later dit jaar wordt het principe wettelijk toegelaten bij onze noorderburen, mits enkele voorwaarden (uitzondering enkel rekening houdend met het meergewicht van de batterijen, 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B, … enz.). In België? Officieel nog steeds niets. Eind vorig jaar meldde het Verbond van Belgische Ondernemers (VBO) op basis van contacten met de Federale Overheidsdienst Mobiliteit dat ook ons land aan een aanpassing werkt.

In de wandelgangen vingen we ondertussen ook een aantal bepalingen op die in het voorlopige voorstel zouden staan. Zo zou het gaan om een proefproject over een periode van 3 jaar met een beperkte aantal bedrijven in het transport en de logistiek, niet voor KMO’s. Behalve het rijbewijs B zouden alle regels voor de categorie N2 van toepassing blijven, zoals de tachograaf, snelheidsbegrenzer en de kilometerheffing. Er zou ook geen aanhangwagen getrokken mogen worden. Als al deze geruchten kloppen, wil dat zeggen dat de elektrische bestelwagens gehomologeerd in de klasse N2 maar met een MTM die slechts ten belope van het batterijgewicht de 3,5 ton overschrijdt, dan wel met een rijbewijs B bestuurd kunnen worden, maar niet op dezelfde manier gebruikt kunnen worden als bestelwagens met een MTM van 3,5 ton. En voorlopig ook enkel binnen het proefproject. Bij voorbaat een slag in het water?

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo