eActros LongHaul gevalideerd in extreem koude omstandigheden

Ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks hebben in Finland de eActros LongHaul en de eActros 300 trekker onder extreme winterse omstandigheden getest. En zelfs bij -25 °C hield de toekomstige elektrische langeafstandstrekker van Mercedes-Benz zijn belofte.

Naast andere tests van veiligheidssystemen zoals rijstrookassistentie met Active Sideguard Assist of actieve rijstrookgeleiding met Active Drive Assist, richtten de ingenieurs zich vooral op het gedrag van de elektrische trucks, en in het bijzonder op de eigenschappen van de batterij en de elektrische aandrijflijn in ongunstige weersomstandigheden. Daarom testten zij het starten, de bescherming van de transmissiecomponenten tegen lage temperaturen, de software en de thermische en energiebeheersystemen. Deze twee systemen zorgen er bijvoorbeeld voor dat de temperatuur van de cabine goed wordt geregeld, zelfs bij lage temperaturen.

Deze tests hebben interessante resultaten opgeleverd. Zo warmt de toekomstige eActros LongHaul zelfs bij -25°C de cabine sneller op dan een dieseltruck. Omdat de hiervoor benodigde energie echter uit de tractiebatterijen wordt gehaald, is het raadzaam om de truck vooraf te conditioneren bij een laadstation, waardoor er minder actieradiusverlies optreedt. Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks, concludeert dat de beyyerij-elektrische Mercedes-Benz trucks onder alle wegomstandigheden volledig operationeel zijn.

De eActros 300 zal in de tweede helft van 2023 in serieproductie gaan, terwijl de eActros LongHaul (waarvan de camouflage op de foto’s doet vermoeden dat hij wat meer esthetische veranderingen zal ondergaan dan de eActros 300) pas in 2024 in productie zal gaan.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo