Extrade International, dedicated in al zijn facetten

Extrade International bestaat nog maar sinds 2013, maar kan toch al terugvallen op enkele decennia ervaring in het transport onder geleide temperatuur. De onderneming werd opgericht door Patrick Hermans, die heel blij is dat zijn dochter Jade ondertussen ook deel uitmaakt van het bedrijf. Extrade International richt zich op enkele specifieke niches waaronder expresleveringen en dedicated transport.

Kent u er nog veel? Transporteurs die 24/24 bereikbaar zijn voor hun chauffeurs en om twee uur ’s nachts worden gewekt door een chauffeur die een probleem heeft? Patrick Hermans is er zo één, en de term dedicated, zoals in toegewijd, is hem op het lijf geschreven.

Back to basics

Transport Management: De naam Extrade roept bij ons het beeld op van een groothandelaar of van een onderneming die actief is in import en export…

Patrick Hermans: (lacht) Absoluut niet. De ‘Ex’ staat voor ‘expres’, de ‘tra’ voor ‘transport’ en de ‘de’ voor ‘dedicated’! We zijn wel degelijk een transportbedrijf!

TM: Hoe is het idee ontstaan om Extrade uit de grond te stampen?

P. Hermans: “Ik ben als koerier begonnen, maar heb snel de overstap gemaakt naar koeltransport. In 1991 heb ik het bedrijf Coldway opgericht, dat in 2004 werd verkocht aan de familie van de Put. Daarna heb ik bij twee grote bedrijven uit de buurt gewerkt, maar ik vond mijn draai niet in die grote organisaties. Expresleveringen zijn meer mijn ding en bij grote firma’s zijn er te veel tussenschakels. Wanneer de beslissingen uiteindelijk genomen worden, hadden de goederen al lang bij de klant moeten zijn. Toen is het idee ontstaan om met Extrade International te beginnen, met de focus op een uiterst gepersonaliseerde aanpak van de klanten.

TM: Wat doen jullie precies?

P. Hermans: Wij verzorgen het transport van producten onder geleide temperatuur vanuit de productie naar een opslagplaats of van een magazijn tot de eindgebruiker. Het is een activiteit met enorm veel pieken en waar expresleveringen helemaal tot hun recht komen. Voor dit type transport rijden we in België en Nederland, maar ook in het Ruhrgebied en het noorden van Frankrijk. Daarnaast doen we ook zeer gerichte distributie-activiteiten in Limburg, die ons toelaten om de pieken beter op te vangen.
In deze niche zijn januari en februari de slechtste maanden, maar tussen maart en juni is het volle bak.

Familiale opvolging

TM: Jullie zijn flink gegroeid de voorbije jaren…

P. Hermans: Dat is waar. In 2014 beschikten we over amper twee bestelwagens, maar ik ben blij dat ik mijn eerste klant nog altijd in portefeuille heb. Het is momenteel onze beste klant in het sneltransport, met zes tot acht voertuigen per dag.
De afgelopen jaren is Extrade International effectief stevig gegroeid. Zo bestaat onze vloot ondertussen uit 23 voertuigen. Ons dedicated transport is goed voor 60% van onze activiteiten. Twee jaar geleden hebben we ons aanbod uitgebreid met het vervoer van farmaceutische producten. We zijn echter niet geïnteresseerd in deelladingen.

TM: Is het toeval dat deze groei gepaard ging met de aanwerving van uw dochter Jade?

P. Hermans: Het heeft mij in ieder geval de goesting gegeven om nog verder te groeien!

Jade Hermans: Tot 2019 was ik actief in de IT-sector. Extrade beschikte toen over twaalf voertuigen, maar mijn papa moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Op dat moment ben ik aan de slag gegaan in het bedrijf. Sindsdien is het wagenpark verdubbeld en dat heeft er ons toe aangezet om een nieuwe maatschappelijke zetel te bouwen in dezelfde straat.

P. Hermans: We vragen ons momenteel af of we nog groter moeten worden. Ik heb soms het gevoel dat we ofwel te groot, ofwel te klein zijn. We zijn in ieder geval bezig om elke dag professioneler te worden. Jade heeft één en ander op gang gebracht door onze informatica uit te breiden…

J. Hermans: Ik maak ook deel uit van een logistieke denktank binnen VOKA.

TM: Bent u al bezig met het ‘zero emission’-vraagstuk?

P. Hermans: Ik ben erover in gesprek met mijn klanten, maar er is nog geen concrete vraag gekomen van hun kant. Gelet op de omvang van ons bedrijf, kan ik mij geen foute keuzes permitteren en de ervaringen met LNG hebben me toch wat schrik aangejaagd. Ik denk dat elektrische voertuigen momenteel geen oplossing zijn voor ons. De routes verschillen van dag tot dag, we kunnen de pauzes moeilijk inschatten en we doen toch 400 tot 600 km per dag. Ik denk dus eerder in de richting van waterstof, maar ik weet niet voor wanneer dit zal zijn. Onze grootste prioriteit is echter het vinden van chauffeurs.

En waarom geen flexijobs?

TM: Hoe gaat het op dit vlak?

P. Hermans: In het begin was het makkelijk dankzij de mond-tot-mond reclame, maar nu ondervinden we toch enorm veel moeilijkheden. Gelukkig is er weinig verloop. Het is waar dat ik altijd en overal beschikbaar ben om een chauffeur in moeilijkheden te helpen. Ik ben misschien niet altijd even tactvol, maar de chauffeurs weten dat ze er nooit alleen voor staan. Deze aanpak biedt hoe dan ook een meerwaarde. Rekening houdend met de oudere chauffeurs die met pensioen zullen gaan, en het lage aantal nieuwkomers, ziet het er naar uit dat we vroeg of laat geen kant meer uitkunnen. Ik ben overigens van mening dat we het principe van de flexijobs ook in onze sector zouden moeten toepassen, net als in de horeca. Ik ben er zeker van dat er nog veel chauffeurs zijn die graag 600 of 800 euro per maand extra willen verdienen door voor bedrijven als het onze te rijden. Iedereen zou er zijn voordeel mee doen. Dat ze mij eens komen uitleggen waarom flexijobs mogelijk zijn bij Bidfood bijvoorbeeld en niet bij ons…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo