Hyundai bouwt verbrandingsmotoren op waterstof

De Koreaanse fabrikant Hyundai, die al bekend staat om zijn vrachtwagens met brandstofcellen, gaat ook verbrandingsmotoren bouwen die waterstof als brandstof gebruiken. Nog twee jaar te gaan…

Het initiatief komt van HDI (Hyundai Doosan Infracore), een dochteronderneming van Hyundai Heavy Industries (een tak van het Hyundai-conglomeraat). HDI heeft een 11 liter motor ontwikkeld die momenteel 402 pk en 1700 Nm koppel ontwikkelt bij 2000 tpm. Verwacht wordt dat hij zal voldoen aan de toekomstige Euro 7-norm. Volgens HDI zou een dergelijke motor een bereik van 500 kilometer in een vrachtwagen mogelijk maken, waarbij de tanktijd beperkt blijft tot 10 minuten. Een dergelijke vrachtwagen zou ook 25 tot 30% goedkoper zijn dan een batterij-elektrische vrachtwagen over zijn hele levensduur. Het zeer hoge toerental waarbij het maximale koppel beschikbaar is, belooft echter niet veel goeds voor een soepele rit.

HDI wil de motor in 2023 onthullen en in 2025 met de massaproductie beginnen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo