Verlengde opleggers perfect geschikt voor gecombineerd vervoer

Kögel heeft zijn langere opleggers (15 meter in plaats van 13,6 meter, in Duitsland ook wel Eurotrailers genoemd) laten testen op een Duitse railterminal om te zien of ze geschikt zijn voor intermodaal vervoer.

De Cargo Rail werd ontwikkeld voor twee verschillende spoorprofielen: 3950 mm hoogte volgens de P395-norm of 4000 mm voor de P400-norm, wat resulteert in een binnenhoogte van respectievelijk 2710 en 2760 mm. Bij de test in München-Riem werden deze opleggers onder toezicht van vertegenwoordigers van Deutsche Bahn op een standaard T3000 zakwagen geladen. Volgens Kögel bewijst dit dat de Cargo Rail Euro kan worden gebruikt met alle moderne zakwagens (c, e, f, h, i).

Er zij aan herinnerd dat dit type oplegger voldoet aan de specificaties van een typisch Duits proefproject. De eerste generatie van de Eurotrailer was 14,9 m lang, maar door een nieuwe wijziging van het verkeersreglement kon nog eens acht centimeter worden gewonnen. De Eurotrailer is nu 1,38 meter langer dan een standaard oplegger. Volgens de fabrikant betekent dit dat de Eurotrailer de CO2-uitstoot per vervoerde ton met ongeveer 10% vermindert. Het positieve resultaat van de test in München zal vooral de tegenstanders van de Eurotrailer-formule de wind uit de zeilen nemen, die menen dat deze een massalere modal shift zal verhinderen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo