Volkswagen Commercial Vehicles geeft autonoom rijden niet op

Ter gelegenheid van de presentatie van zijn financiële resultaten voor het jaar 2022 onthulde Volkswagen Commercial Vehicles een nieuwe strategie op het gebied van autonoom rijden. De desinvestering in Argo AI was dan ook slechts een voorbijgaande bevlieging.

In oktober 2022 kondigden Ford en Volkswagen (die nu partners zijn bij de ontwikkeling van hun respectieve gamma’s lichte bedrijfsvoertuigen) aan dat ze zich terugtrokken uit Argo AI, een Amerikaanse start-up die rijhulpsystemen ontwikkelde op basis van kunstmatige intelligentie, met autonoom rijden als einddoel. Volkswagen heeft daarom aangekondigd dat het zijn plan hervat met een nieuwe technologiepartner, en het is Volkswagen Commercial Vehicles, dat is uitgekozen om de eerste ontwikkelingen te commercialiseren, dat als testbed zal dienen. “Volkswagen Commercial Vehicles wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van MaaS (Mobility as a Service) en TaaS (Transport as a Service). In 2023 zal VWCV met zijn nieuwe partner uitgebreide tests uitvoeren in München. In Hamburg zullen de eerste klanten de autonome mobiliteitsdiensten van MOIA testen”, legt VWCV CEO Carsten Intra uit.

Hij bevestigt ook dat de ID. Buzz in 2025 beschikbaar zal zijn in een AD-versie (Autonomous Driving). De technologiepartner van VWCV wordt niet genoemd, maar kort na de aankondiging van de terugtrekking uit Argo AI kondigde Volkswagen aan te gaan samenwerken met Mobileye, een dochteronderneming van de Intel-groep. In de nabije toekomst zal VWCV eveneens een langere versie van de ID. Buzz op de markt brengen, speciaal ontworpen voor de Amerikaanse markt. De Caddy zal een PHEV hybride versie aangeboden krijgen en VWCV heeft een nieuwe bestelwagen van één ton aangekondigd, het resultaat van samenwerking met Ford.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo