Wat is het risico van het niet toepassen van loonindexering?

De loonindexering die begin 2023 is ingevoerd, betekent een aanzienlijke kost voor de Belgische transportbedrijven, die ook de nieuwe functieclassificatie moeten toepassen. Maar zijn er bedrijven die de nieuwe regels niet toepassen en zo ja, waar lopen ze dan risico op?

Vorige week vertelde een Belgische transporteur aan Transportmedia dat hij moet concurreren met een bedrijf dat de loonindexering niet toepasst. Blijkbaar is het fenomeen zowel bij vakbonden als werkgevers onbekend, zo lieten zowel Michael Reul (directeur van UPTR) als Tom Peeters (adjunct-federaal secretaris van BTB-ABVV) weten. Dit betekent niet dat alles in alle bedrijven correct gebeurt, zoals Tom Peeters uitlegt: “Er zijn twee wettelijke manieren om loonindexering toe te passen: ten opzichte van de schaal of ten opzichte van het reële loon. Gezien het belang van de indexering kan dit tot grote verschillen leiden. Wat niet mag, is zonder waarschuwing overschakelen van het ene systeem naar het andere.”

Als een bedrijf helemaal geen loonindexering toepast, is het in overtreding van het sociaal recht, zoals Michael Reul uitlegt: “In transportbedrijven met meer dan 30 werknemers zou de vakbond meteen op de hoogte zijn van de manoeuvre, maar in kleine bedrijven is er maar één klacht nodig om de controle-instanties te dwingen in te grijpen. In dat geval zouden zij waarschijnlijk andere zaken onderzoeken en mogelijk andere fraudes ontdekken. Ik denk dus dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat transportbedrijven het risico zouden nemen geen loonindexering toe te passen.”

Tot nader order lijkt het aan ons gemelde geval dus eerder een wanhoopsmanoeuvre van een bedrijf dat al in moeilijkheden verkeert. Maar we kunnen net zo goed weten…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo