Colis Privé: een outsider met durf

Colis Privé, dat sinds 2021 in België gevestigd is, blijft een nichespeler in e-commerce-pakketbezorging. Nu het deel uitmaakt van CEVA Logistics en de groep CMA-CGM koestert het bepaalde ambities. Vanuit zijn nieuwe hub in Willebroek onthult General Manager Benelux Peter Henderickx enkele van de bedrijfsgeheimen.

“België is het eerste land waar Colis Privé uitbreidt buiten Frankrijk. Onze eerste pakketten werden in juli 2021 geleverd en onze volumes blijven sindsdien toenemen. Onze specialiteit is B2C en we organiseren het sorteren zo precies, in groepjes van twee chauffeurs, dat we naast onze hub geen lokale depots nodig hebben”, legt Peter Henderickx uit.

Late cut-off

De werkwijze is efficiënt, aangezien de cut-off om 4 uur ’s ochtends is voor levering dezelfde dag en de shuttles vanaf 9 uur ’s ochtends de hub verlaten naar de bezorgers. Bijzonder zijn ook de levertijden. “Onze partners bezorgen pakketten tussen 12u en 21u, wat goed past in onze B2C-positionering”, zegt Peter Henderickx. “We hanteren daarnaast een zeer proactieve communicatie met de eindklant. Met onze Clic2Call-dienst belt de bezorger de klant – zonder te zien welk nummer hij belt – om te weten te komen waar hij het pakket moet afleveren bij aankomst. Als de klant niet thuis is, zijn er twee mogelijkheden: ofwel geeft de bezorger het pakket af bij een Mondial Relay-afhaalpunt, ofwel kan de klant een tweede levering bestellen of zelf een Mondial Relay-afhaalpunt kiezen.” Deze manier van werken lijkt vruchten af te werpen, aangezien Colis Privé bij de eerste poging een slaagpercentage van 95% claimt.
De hub zelf werkt vrij traditioneel met een sorteermachine met 200 uitgangen en een sorteercapaciteit van 100.000 pakketten per dag. Tegen eind 2022 had het bedrijf ongeveer de helft van die capaciteit bereikt, maar het cijfer blijft groeien. Peter Henderickx zegt ook dat, aangezien Colis Privé Belgium een nieuwe speler is op de Belgische markt, hij in 2022 geen vertraging van de activiteit heeft ondervonden. Alle activiteiten hebben ongeveer 50 vaste banen opgeleverd, aangevuld met tijdelijke werknemers op piekmomenten.

Naar nuluitstoot

De laatste schakel in deze logistieke keten is een onderaannemer. “Een dertigtal partners sturen dagelijks tussen de 300 en 400 voertuigen de weg op. Ze werken vaak voor meerdere klanten, maar vertellen ons dat ze liever met ons samenwerken”, zegt Henderickx. De bezorgsoftware is eenvoudig geïntegreerd met Waze om in real time de meest efficiënte route te vinden. Dit partnernetwerk wordt geleidelijk elektrisch, want het is de bedoeling om tegen eind 2024 50% CO2-vrije leveringen te realiseren.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo