Containervervoerders zijn Antwerpse toestanden beu

De maat is vol voor de containervervoerders in de Haven van Anterpen. Ze voelen zich niet naar waarde geschat en vooral niet gerespecteerd. De laatste druppel is de aanstaande invoering van de Certified Pick up applicatie.

Certified Pick up is een applicatie die door Port of Antwerp-Bruges (via haar dochteronderneming NxtPort) werd ontwikkeld voor de vrijgave van containers op alle terminals van de Antwerpse haven, ter vervanging van de oude pincodes. Dit centraal dataplatform maakt gebruik van versleutelde identificatie- en autorisatiegegevens. Het gebruik van Certified Pick up is verplicht maar de uitrol ervan verloopt terminal per terminal.

Dit nieuwe systeem brengt uiteraard ook een kostenplaatje met zich mee; Voor het gebruik van dit systeem moet de transporteur 2500 euro per jaar betalen via een Prepaid systeem en voor updates worden ook kosten aangerekend. Bovendien is Certified Pick up nog niet 100 % op punt en doet één rederij niet mee. Vanaf 1 juni 2023 voert MSC bij PSA European Terminal haar eigen systeem in: Secure Container Release maakt gebruik van Alfapass en vingerafdrukken van vrachtwagenchauffeurs en werkt met onderliggende blockchaintechnologie. Dit bezorgt transporteurs extra werk qua administratie. “Deze applicatie zou voor meer veiligheid in de haven moeten zorgen, maar in eerste instantie zorgt deze betalende applicatie vooral voor meer werk en stress bij de vervoerders. Deze applicatie komt bovenop alle andere applicaties van de verschillende terminals in de haven. Vervoerders dromen al jaren van één portaal voor de ganse haven, maar botsen tegen de wildgroei aan systemen door individuele keuzes van de havenbedrijven”, menen de drie transportfederaties Febetra, TLV en UPTR.

De invoering van deze nieuwe systemen, die geacht worden de veiligheid te verbeteren en de drugshandel te bestrijden, is slechts de laatste druppel voor de transporteurs. “De laatste jaren stijgt immers de druk op de transporteurs en hun personeel. Er zijn natuurlijk de eeuwige files op de Ring van Antwerpen, de vele wegenwerken die te pas en te onpas worden uitgevoerd zonder rekening te houden met de transporteurs, maar daarbovenop is er ook de administratieve werklast die maakt dat voor vervoerders de maat vol is. Doordat meer en meer terminals dwingende tijdslots hebben ingevoerd, is het voor de transporteur een echt huzarenwerk om de transporten op tijd te kunnen uitvoeren: planners moeten de ganse dag allerlei applicaties in het oog houden om toch maar een slot te vinden. Wanneer de chauffeur zijn tijdslot niet haalt, is het quasi onmogelijk om nog de dag zelf een ander slot te vinden wat leidt tot onbegrip van de klanten, mogelijke boetes door het te laat inleveren van containers en vooral een transportprijs die de kostprijs van het transport niet dekt.”

Volgens de drie federaties kunnen transporteurs niet anders dan de stijgende kosten in hun transportprijs te verrekenen.  Maar het probleem lijkt breder te zijn dan alleen een kwestie van kosten: “Het is dan ook hoog tijd dat de containervervoerders naar waarde worden geschat door de havengemeenschap. Als je te veel druk op één schakel in de ketting zet, dan breekt de ketting uiteindelijk. Dit geldt ook in de logistieke keten”, aldus TLV, UPTR en Febetra.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo