Febetra: “Het Gilkinet-pilootproject heeft geen zin”

Het proefproject van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet om het besturen van een elektrische bestelwagen van 4,25 ton met een B-rijbewijs toe te laten, wordt niet enthousiast onthaald. Volgens Febetra is er met te veel bijkomende voorwaarden geen rekening gehouden.

Enerzijds heerst het gevoel dat de federale regering met dit proefproject vooral belangrijke beslissingen naar later verschuift, met veel onzekerheid over het statuut van deze elektrische bestelwagens en hun bestuurders na afloop van het proefproject (zullen ze na 2026 kunnen blijven rijden?). Maar Isabelle De Maegt, woordvoerster van Febetra, wijst op drie praktische problemen die het ontwerp van koninklijk besluit van Georges Gilkinet niet aanpakt.

Enerzijds moeten alle bedrijfsvoertuigen van meer dan 3,5 ton uitgerust zijn met een tachograaf en de rij- en rusttijden respecteren. Dat zal trouwens vanaf 1 juli 2026 ook gelden voor alle lichte bedrijfsvoertuigen die internationaal goederenvervoer verrichten, maar het Belgische proefproject gaat nog dit jaar van start. “Nederland, dat zijn proefproject al heeft afgerond en is overgestapt op een permanente vergunning, heeft rekening gehouden met de kwestie door voertuigen die binnen een straal van 100 kilometer van hun standplaats rijden vrij te stellen van de tachograaf. In België bestaat een dergelijke bepaling niet”, legt Isabelle De Maegt uit.

Ten tweede zou een elektrische bestelwagen van 4,25 ton logischerwijs onderworpen moeten zijn aan de kilometerheffing, wat het gebruik ervan in veel gevallen onrendabel kan maken. Dit is echter een zaak van de drie gewesten en niet van de federale regering, maar een minimum aan coördinatie tussen de vier betrokken ministers van Mobiliteit zou een druppel olie in de machine kunnen doen. Ten slotte is er nog de kwestie van de beperking van de toegang voor zware vrachtwagens door bepaalde steden: waar voertuigen van meer dan 3,5 ton verboden zijn (op basis van het MTM, d.w.z. controleerbaar door camera’s op basis van informatie van de FOD Mobiliteit), zal een elektrische bestelwagen van 4,25 ton al dan niet beboet worden?

Al met al zijn volgens Isabelle De Maegt de voorwaarden aanwezig dat dit proefproject niet veel bedrijven zal aantrekken… en dat België opnieuw achterop raakt bij zijn buren.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo