GS1 roept bedrijven op om over te stappen op nieuwe generatie barcodes ‘met vierkantjes’

QR-Codes en ‘barcodes 2.0’ worden standaard vanaf 2027. Dat meldt GS1, de organisatie achter de barcodestandaard, precies 50 jaar na de uitvinding van de eerste barcode.

De nieuwe generatie van barcodes zullen het uiterlijk van een QR-code hebben en gelinkt zijn met het internet. “We gaan een nieuw tijdperk in met de vierkante GS1 empowered QR-codes en de GS1 DataMatrix. De DataMatrix bestaat uit vier elementen: productidentificatie, lotnummer, vervaldatum en serienummer. Deze ‘barcode 2.0’ kunnen ook via een webpagina of online database veel meer informatie over producten weergeven. Denk bijvoorbeeld aan de herkomst van een product, informatie over allergenen, of het biologisch is, hoe het gerecycleerd kan worden en wat de ecologische voetafdruk is”, verklaart Jan Somers, CEO van GS1 Belgilux.

GS1 geeft zichzelf vier jaar om alle schakels van de toeleveringsketen hierbij te betrekken, en de strijd begint bij de producenten en de handelaars. In België en Luxemburg is de overgang trouwens al begonnen: voor geneesmiddelen is de GS1 DataMatrix al verplicht en wordt hij gebruikt door farmaceutische bedrijven zoals Johnson and Johnson. In de retailsector gebruikt Colruyt de GS1 DataMatrix voor zijn producten met variabel gewicht, zoals vlees, kaas, groenten en fruit.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo