Handico Trucking vraagt klanten bepaalde containerterminals te mijden

Niet alleen het reserveringssysteem voor slots zorgt voor problemen bij de containerterminals in de haven van Antwerpen. Ook het feit dat terminals de toestroom van vrachtwagens niet kunnen verwerken is een groeiend probleem, wat volgens Handico Trucking de toeslagen rechtvaardigt die het transportbedrijf zijn klanten oplegt. Deze toeslagen gelden ook voor een terminal in Rotterdam.

Handico Trucking legt toeslagen op in vier specifieke gevallen: voor de Linkeroever (vanwege de Liefkenshoektunnel tol en de endemische congestie in dit deel van de haven), aan kade 1700 (ofwel omdat het bedrijf een ‘premium’ slot moest boeken, ofwel omdat er geen slot beschikbaar was en de chauffeur moest wachten tot er een slot beschikbaar kwam) en aan kades 869 en 913 (waar de recente herinvoering van slots van twee uur de wachttijden alleen maar heeft verschoven naar de openbare weg in plaats van op de terminal zelf).

Maar de problemen blijven niet beperkt tot de haven van Antwerpen: ook de terminal Rotterdam World Gateway (RWG) kampt met chronische congestieproblemen, die men probeert te verlichten door een toeslag te heffen tussen 6.00 en 18.00 uur. “Ze denken dat dit vervoerders zal dwingen om ’s nachts te komen. Zoals u weet is dat niet mogelijk, omdat bijna al uw klanten en de onze alleen overdag open zijn. Als onze vrachtwagens ’s nachts komen, kunnen we overdag niet laden of lossen”, verklaart algemeen directeur Gino Withofs in een bericht aan zijn klanten. Een boodschap die eindigt met een duidelijk advies: “Probeer zoveel mogelijk te boeken op schepen die deze terminals niet aandoen!

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo