Check Up Test : Mercedes-Benz Actros 1943 bij TB Logistics

Voor deze check-up test trokken we naar TB-Logistics in Ranst, gespecialiseerd in maritiem distributietransport. Voor we met zaakvoerder Walter Palmaers de historiek van het voertuig overlopen, rijden we eerst zelf met de Mercedes-Benz Actros 1943.

“We zijn een jaar of 7 geleden in zee gegaan met Mercedes”, zegt Walter Palmaers. “Eerst hebben we chauffeurs met demo’s laten rijden en hun reacties waren positief. Ze waardeerden vooral de stilte in de cabine. Van onze 19 voertuigen hebben we nu 15 Actros. We schaffen de voertuigen aan via financiële leasing bij een bank met een looptijd van 5 jaar en een restwaarde van 5 %. We houden ze zo’n 10 jaar, dan hebben ze tussen de 600.000 en de 800.000 kilometer op de teller staan.”

Bestelling

De Actros 1943 met nummerplaat 1-XJP-608 werd ingeschreven op 16/01/2020 en toegewezen aan Stefan Dorin als vervanging voor een vijf jaar oude Actros. Hij heeft karton gelegd onder de pedalen voor hij zich naast ons op de passagiersstoel zet, want zijn drie jaar oude Actros is kraaknet en Stefan wil dat ook graag zo houden.
Voor Stefan was het de eerste Actros met MirrorCam en aanvankelijk was het wennen aan het camerasysteem. “Met deze allereerste versie kan je nog weinig inzoomen”, zegt Stefan. “En als het regent blijven er druppels op de linkercamera. Ik heb al geprobeerd om die weg te krijgen door de cameraverwarming op te zetten maar dat lukt niet. Wat wel helpt, is de camera droogwrijven.” Intussen heeft Mercedes-Benz voor de tweede generatie een druiprand op de camera die het regenwater wegleidt van de lens en werd ook de beeldweergave van de MirrorCam realistischer gemaakt.

Gebruik

“We transporteren alle goederen van de haven naar het binnenland en andersom”, zegt Walter Palmaers. “Wij rijden voor 80 % van de tijd met lading omdat we zowel de import als de export van de goederen naar de Antwerpse haven doen. We bestrijken heel België, behalve de provincie Luxemburg. De voertuigen doen tussen de 60.000 en de 80.000 kilometer per jaar.”
De Actros die we uitpikten voor deze check-up test heeft na drie jaar 164.144 kilometer op de teller. Het jaarlijks gemiddelde van 54.715 km maakt duidelijk dat het voertuig wordt ingezet voor distributie. Met de StreamSpace cabine heeft deze trekker een volledig vlakke vloer wat uiteraard comfortabel is als je in de cabine van de ene naar de andere kant wil. Keerzijde is wel dat je vier treden moet nemen om er in en uit te klimmen. “Dat was in het begin wennen”, zegt Stefan. “Maar je krijgt er wel heel wat comfort voor in ruil zoals een prima zicht en een heel goede geluidsdemping.”
Overnachten doet Stefan niet in zijn trekker en dat zie je ook aan het bed waarvan de matras nog steeds gewikkeld is in de oorspronkelijke plastic beschermingshoes. “Zo blijft het bed proper”, zegt Stefan, die erg te spreken is over de goede koelkast en de uitstekende GPS met de MultiMedia Cockpit.

Rijindruk

Spiegels hoef je niet af te stellen in deze Actros, dat is een van de voordelen van de MirrorCam. Je start de motor met een knop, plaatst de PowerShift in D en geeft gas. De handrem springt vanzelf af en de combinatie vertrekt. We rijden naar de E34 tot Zoersel en terug. De rit met gewone wegen, rotondes en een autoweg geeft een goed idee over deze Actros, gekoppeld aan een Schmitz Cargobull trailer. Met zijn 428 pk en koppel van 2.100 Nm heeft de motor voldoende in huis om vlot vooruit te komen. Voor dit transportwerk over vooral vlakke wegen, lijkt de OM 470 de juiste keuze.
De Actros heeft de Active Drive Assist zodat we op de E34 zowel de adaptieve cruisecontrol als de actieve rijstrookassistent hun ding kunnen laten doen en de trekker-oplegger combinatie zo goed als autonoom de voorligger volgt. Een van de grote voordelen van de MirrorCam merk je bij het nemen van een rotonde. Het beeld past zich aan, zodat je rechts altijd de zijkant van de trailer en zijn wielen kan zien.

Onderhoud en verzekering

Deze Actros werd nog gekocht zonder onderhoudscontract maar met de nieuwe bestellingen heeft TB-Logistics er voor gekozen om dat wel te doen. “Het zijn servicecontracten van 10 jaar met een maximaal kilometeraantal van 800.000”, zegt Walter Palmaers. “Dat kost ons zo’n 500 euro per maand. Maar daarmee zijn we ook gerust.”
Als we voor deze Actros er de twee werkplaatsfacturen van bij Van Mossel Trucks in Deurne erbij halen, komen we op een totaal bedrag van 2.791,10 euro zonder btw. Als je dat bedrag deelt door de 35 maanden dat het voertuig in dienst was kom je op 79,75 euro. Er zijn dan ook nog nauwelijks stukken aan vervangen. Naast het onderhoud met filters, olie, wisserbladen en koelvloeistof zijn er nog kosten geweest om trillingen op het stuur weg te werken, werd de GPS gecontroleerd omdat die soms uitviel en werd de regeleenheid van de parkeerhefboom vervangen. Die extra kosten bedragen 427,20 euro zonder btw. De Actros kreeg ook zes nieuwe banden (3.053 euro) en is verzekerd (BA + full omnium) voor een jaarpremie van 3.500 euro. Voor de technische keuring werd ieder jaar – drie keer dus – 150,20 euro betaald.

Verbruik

Het verbruik van deze Actros 1943 schommelt tussen de 25 en 26 liter per 100 kilometer. Dat lijkt voor dit werk – distributie met veel stops en korte afstanden – aan de lage kant. “Het is in elk geval een pak minder dan de vrachtwagens die we vroeger in dienst hadden”, zegt Walter Palmaers.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo