Davy van den Bossche: “Tijdverlies weegt nooit op tegen een ongeval”

Donderdag 1 juni gaat de Truckersquiz online, een quiz waarmee je je verkeerskennis kan opfrissen. Wie meedoet kan een gepersonaliseerde minitruck of een professionele fotoshoot winnen. De Meest Gepassioneerde Vrachtwagenchauffeur 2022 doet alvast mee, want Davy van den Bossche is niet enkel fan van mooie wagens maar ook van veilig rijden.

De Truckersquiz is een initiatief van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) en l’Agence wallonne pour la Sécurité routière (AWSR). Je kan als chauffeur individueel meedoen maar ook als bedrijf inschrijven om de collega’s het tegen elkaar te laten opnemen. De hele maand juni zijn prijzen te winnen voor de deelnemers en de bedrijven.

Davy van den Bossche (45), die vorig jaar bekroond werd tot de Meest Gepassioneerde Vrachtwagenchauffeur van België, is alvast enthousiast over het initiatief. “Ik ga er zeker aan meedoen”, zegt Davy. We schotelden hem al enkele vragen voor, die hij op één na foutloos beantwoordde. Op de vraag over hoe lang je al een CE-rijbewijs moet hebben vooraleer je een Lange en Zware Vrachtwagen (LZV) mag besturen, moest hij het antwoord schuldig blijven. “Dat soort voertuigen komt in ons werk niet voor”, zegt Davy, die vooral hout transporteert met zijn Scania R 580 V8.

Van jongs af is Davy gefascineerd door vrachtwagens maar daarnaast is hij gebeten door zuinig en veilig rijden. “Iedere week krijgen we van Scania onze rijgegevens”, zegt hij. “Telkens proberen mijn collega en ik onze score te verbeteren. Dat gaat zowel over anticiperend en zuinig rijden als over noodstops vermijden. Zuinigheid en veiligheid gaan hand in hand.”

Dodehoekcamera
“Voor een veilige rit is het belangrijk dat je uitgerust aan je dag begint”, zegt Davy, die tussen 3.30 en 4.30 uur in Zottegem vertrekt. “Daarnaast is een goed uitgeruste camion ook belangrijk. Zo zorgt de automatische noodstop voor extra veiligheid, als je als chauffeur iets niet hebt gezien. Ook al grijpt die soms in als het niet nodig is. Zo weet ik dat de noodstop in een bocht in mijn buurt waar een auto correct geparkeerd staat, ingrijpt terwijl dat niet nodig is. Dan moet ik het systeem overrulen. Maar de gedachte dat de noodstop ingrijpt als ik iets niet zou zien, geeft me vertrouwen.”

Sinds vorig jaar heeft Davy op zijn trekker ook een dodehoekcamera. “Die wil ik niet meer missen”, zegt hij. “Telkens ik naar rechts knipper om een straat in te slaan, krijg ik het beeld van de dodehoek op het scherm. Als ik in een drukke straat stapvoets rij, zet ik hem aan om de rechterkant naast het voertuig in het oog te houden.”

Davy trekt geregeld naar lagere scholen om te vertellen over de dodehoek. “Als ik de leerlingen vraag of ze weten wat de dodehoek is, zeggen ze allemaal ja”, vertelt hij. “Maar als ik hen vraag om in de dodehoek van de vrachtwagen te staan, staat de helft verkeerd. Tijdens zo’n dodehoekles mogen de leerlingen zelf in de cabine kruipen om te zien wie ze van hun klasgenootjes zien en wie niet. Eerst doe ik dat zonder camera, dan met. Zo zien ze onmiddellijk welk effect zo’n dodehoekcamera heeft. Tijdens zo’n sessie geef ik hen altijd de raad mee dat ze in het verkeer moeten zwaaien naar de chauffeur. Als hij terugzwaait, heeft hij je zeker gezien.”

Een van de vragen in de Truckersquiz is wat je doet als je je slaperig voelt achter het stuur. “Dan zet ik me aan de kant en neem een pauze”, zegt Davy. “Want tijdverlies weegt nooit op tegen een ongeval.” Wil je weten of dit het juiste antwoord is, surf dan naar www.truckersquiz.be.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo