Infrabel en de “Port autonome de Liège” focussen op multimodaliteit

De “Port autonome de Liège” en Infrabel hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend over de werkwijze voor de toegang tot het multimodale platform Liège Trilogiport. Dit was de aanleiding voor een ochtend gewijd aan multimodaliteit in de regio Luik.

De bijeenkomst werd bijgewoond door vertegenwoordigers van de federale regering, de Waalse regering, de Luikse haven- en spoorwegautoriteiten en verschillende Luikse havenconcessiehouders. Op het programma stonden twee paneldiscussies: een over de vooruitgang van de multimodaliteit in de regio en een over de gebruikersbehoeften.

Benoît Gilson, CEO van Infrabel, wees erop dat de onderneming tussen 2022 en 2024 45,6 miljoen euro investeert in het goederenvervoer per spoor in Wallonië en dat 6 miljoen euro is geïnvesteerd in verschillende projecten voor de modernisering van de spoorweginfrastructuur in Luik. Het is de bedoeling het percentage goederen dat per spoor wordt vervoerd tegen 2030 bijna te verdubbelen – van 8% naar 15%. De “Port autonome de Liège” investeert op haar beurt meer dan 15 miljoen euro in 2022-2023 (met Wallonië en de EU) om multimodaliteit te bevorderen. De heer Lejeune, van het kabinet van minister van Mobiliteit George Gilkinet, herinnerde aan de goedkeuring van het project Vision Rail 2040, dat de hefbomen moet identificeren om de voorwaarden voor een echte modal shift te creëren. De heer Mouzelard van SPW Mobiliteit en Infrastructuur lichtte de hoofdlijnen van zijn werkzaamheden op dit gebied toe: het stimuleren van de binnenvaart en de havenplatforms, het ondersteunen van de sector (met name via subsidies) en het vertegenwoordigen van de multimodaliteit in diverse instanties.

Het panel over de gebruikersbehoeften belichtte de uitdagingen voor de multimodale spelers: problemen met de Europese harmonisatie, met name op het gebied van infrastructuur, de noodzaak van een mentaliteitsverandering, de concurrentiepositie ten opzichte van het wegvervoer en het reactievermogen van het spoor. Bernard Piette, directeur van Logistics in Wallonië, benadrukte dat logistiek een systeem is en dat aan alle elementen van het systeem moet worden gewerkt.

De vergadering werd afgesloten met de ondertekening van een overeenkomst betreffende het contract voor de aanleg van de spooraansluiting die de sporen bestemd voor Liège Trilogiport (foto) verbindt met het netwerk van de infrastructuurbeheerder Infrabel.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo