JCDecaux gaat volop elektrisch

JCDecaux Belux, de kampioen van de reclameborden, is voor sommige opdrachten in de stad de overstap aan het maken van thermische bestelwagentjes naar elektrische exemplaren. Deze switch wordt belichaamd door de Maxus eDeliver3. De transitie gaat gepaard met enkele aanpassingen in het beheer van de vloot, maar de onderneming neemt dit er graag bij.

Het verhaal van JCDecaux begint met de ontwikkeling van een bushokje in Lyon in de jaren ’60. Het bedrijf heeft zich sindsdien razendsnel ontwikkeld, in die mate dat JCDecaux een absolute wereldleider is op het vlak van reclameborden. Met JCDecaux Belux waagt de onderneming zich voor het eerst over de grens. Dit filiaal stelt momenteel 330 personeelsleden te werk, verdeeld over de maatschappelijke zetel in Brussel en de afdelingen in elke provincie. De focus ligt nog altijd op de installatie en onderhoud van reclamebushokjes, maar het bedrijf beheert ook allerhande reclameborden in alle formaten. JCDecaux heeft zich ondertussen ook gelanceerd op de markt van publieke deelfietsen in de stad en het aanbod werd verder uitgebreid met het ontwerp en installatie van openbare toiletten met automatisch onderhoud. Voor al deze activiteiten kan de onderneming terugvallen op een vloot van 255 voertuigen, waarvan 140 bedrijfsvoertuigen.

VAN Management: Wat is het profiel van de vloot en hoe zit het met de verdeling van de verschillende voertuigen?

Stéphane Laloux, adjunct Operationeel Directeur bij JCDecaux Belux: We beschikken over 6 vrachtwagens, 62 bestelwagens en 72 compacte bestelwagens. Deze laatste categorie wordt hoofdzakelijk gebruikt door de werknemers die verantwoordelijk zijn voor het ophangen van de affiches van twee vierkante meter en voor het reinigen van de bushokjes. Onze techniekers die instaan voor de interventies op onze digitale reclameborden rijden ook met dit type voertuig omdat ze weinig materiaal moeten meenemen. Onze grote bestelwagens worden enerzijds gebruikt om de grote affiches ter plaatse te brengen, en anderzijds door ons technisch personeel. Dat is het geval voor onze elektriciens en onze polyvalente medewerkers die kleine herstellingen uitvoeren aan de bushokjes, voor onze fietsspecialisten die instaan voor de terminals en voor het onderhoud van onze tweewielers. De vrachtwagens worden dan weer ingezet voor de installatie van bushokjes, de installatie van straatreclameborden, de interventies op reclameborden op hoogte en de installatie van de terminals voor de fietsen. Het zijn allemaal interventies waarvoor een kraan of hoogtewerker nodig zijn.

Emissievrij wagenpark

V.M.: Zijn uw bestelwagens specifiek uitgerust?

Stéphane Laloux: Onze kleinste bestelwagens zijn meestal uitgerust met een tank van 300 liter osmosewater voor de schoonmaak van de bushokjes. We hebben er ook rekken in laten installeren waar de werknemers de affiches in kunnen steken. Op die manier raken die niet beschadigd tijdens het transport. De grote bestelwagens zijn op hun beurt uitgerust met ladekasten en schragen om ervoor te zorgen dat de glazen elementen van de bushokjes op een veilige manier vervoerd kunnen worden. De inrichting van al deze wagens is in handen van Syncro System uit Fernelmont.

V.M.: Praat ons eens bij over de bocht die werd genomen richting elektrificatie.

Stéphane Laloux: De JCDecaux Group is al twaalf jaar ISO 14001-gecertificeerd en voor ons filiaal is dit al elf jaar het geval. Wij hebben duidelijke en becijferde doelstellingen op het vlak van onze ecologische voetafdruk. Onze voertuigen spelen hier een belangrijke rol in. In 2020 namen we de beslissing om met onze personenwagens over te schakelen op elektrisch. Voor onze bedrijfsvoertuigen was deze transitie minder evident. En dit is trouwens nog altijd het geval.

V.M.: Waarom?

Stéphane Laloux: Dit heeft in eerste instantie met autonomie te maken. Om u een voorbeeld te geven: de technici in ons filiaal in Brugge rijden de gehele kuststreek af, maar rijden ook tot in Deinze of Roeselare. Er worden dus flink wat kilometers afgemaald, waardoor grote elektrische bestelwagens sowieso afvallen. Dit geldt trouwens ook voor heel wat compacte bestelwagens. Toch hadden we in 2020 plannen om kleine elektrische bestelwagens aan te kopen en die in te zetten voor onze interventies in de stad. De markt bleek hier niet klaar voor te zijn. We wilden een bestelling plaatsen bij een constructeur, die nadien zijn leveringen in België heeft opgeschort. Vervolgens staken we ons licht op bij een andere fabrikant, maar die was niet in staat om configuraties met de gewenste grote wielbasis te leveren. En zo zijn we uiteindelijk bij Maxus terechtgekomen. De eDeliver3 SWB voldeed aan onze technische criteria, beschikte over de grootste actieradius op de markt – 250 reële kilometers – en dit alles aan een correcte prijs. Ondertussen hebben we al 16 exemplaren in ons wagenpark, die voor opdrachten in Antwerpen, Brussel, Charleroi en Luik worden ingezet.

V.M.: Was het in functie van deze aankoop nodig om het vlootbeheer bij te sturen?

Stéphane Laloux: Ja, want onze medewerkers reden met hun voertuigen met verbrandingsmotor gewoon naar huis. Bij elektrische voertuigen is het niet altijd mogelijk om dicht bij huis te laden of om thuis een laadpaal te installeren. Vandaar dat we hoogspanningscabines hebben laten installeren op onze depots, waar de voertuigen gemiddeld om de twee dagen worden opgeladen, op voorwaarde dat het niet te koud is. Sommige werknemers hebben gelukkig de mogelijkheid om te laden bij openbare laadpunten in hun buurt, maar dan alleen aan die van 11 kW. Snelle laadpalen zijn simpelweg onbetaalbaar. Dit houdt in dat we voertuig per voertuig moeten analyseren op basis van het aantal kilometer en de oplaadmogelijkheden. Ik kan u verzekeren dat het met tankkaarten toch net iets makkelijker was …

Op lange termijn…

V.M.: Moeten we hieruit opmaken dat u spijt heeft van deze keuze?

Stéphane Laloux: Zeker niet. Het niet-vervuilende aspect van deze voertuigen is in eerste instantie heel belangrijk voor ons en voor de steden waar we voor werken. Deze groene oriëntatie speelt bovendien een rol bij de toekenning van opdrachten in steden en meer bepaald in Low Emission Zones. De chauffeurs zijn ook heel tevreden over het gebruik van onze Maxus-wagens. Ze rijden goed en ze zijn heel stil. Met hun automatische versnellingsbak zijn ze ook nog eens zeer praktisch in stedelijke omgevingen.

V.M.: Is er keerzijde van de medaille bij dit elektrisch aspect?

Stéphane Laloux: Toch wel. Door het lage rijbereik van dit soort voertuigen wordt hun doorbraak afgeremd. Bovendien moet je kunnen omgaan met de kosten, die zo’n 40% hoger zijn dan bij voertuigen met verbrandingsmotor. De prijs per kilometer valt lager uit, maar we moeten rekening houden met de investeringen die gepaard gaan met de laadpalen en met de uitbouw van onze elektriciteitsvoorzieningen. Je weet ook niet hoe deze voertuigen gaan evolueren naarmate ze iets ouder worden. We hebben gekozen voor een operationele leasing van acht jaar bij ALD Automotive. Zullen de batterijen nog even sterk zijn na verloop van tijd? Zelfs de constructeur kan hier geen antwoord op geven.

V.M.: Zullen jullie hoe dan ook voor het elektrische verhaal blijven kiezen?

Stéphane Laloux: We willen bij de vervanging van onze voertuigen zoveel mogelijk voor elektrisch gaan, maar we zullen dit geval per geval bekijken. Zowel voor de compacte als voor de grote bestelwagens. We kijken hoe dan ook uit naar oplossingen met een grotere autonomie en interessantere prijzen. De fabrikanten zullen ook in staat moeten zijn om de bestellingen effectief te leveren, want we hebben al moeten vaststellen dat dit niet zo evident is. Bij Maxus zijn er op dat vlak geen klachten.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo