Mercedes-Benz gaat volop elektrisch met VAN.EA architectuur

Mercedes-Benz ontwikkelt een modulaire, schaalbare architectuur die speciaal is ontworpen voor elektrische voertuigen. Deze architectuur met de naam VAN.EA weerspiegelt het geloof van de fabrikant in “volledig elektrische” voertuigen.

Mercedes-Benz heeft aangekondigd dat vanaf 2026 “alle nieuw ontwikkelde middelgrote en grote bedrijfswagens van het merk gebaseerd worden op VAN.EA (VAN Electric Architecture)”. Dit geldt voor zowel het zakelijke als het particuliere segment. De nieuwe architectuur zal Mercedes-Benz Vans naar verwachting in staat stellen het aantal varianten in het portfolio met 50 procent te verminderen ten opzichte van de huidige bestelwagens met verbrandingsmotor, wat volgens de fabrikant aanzienlijke schaalvoordelen zal opleveren. Het doel van VAN.EA is om “een hoog actieradius te bereiken met een optimale batterijcapaciteit, die direct verband houdt met het voertuiggewicht en de kosten”. Drie modules maken een onderscheid tussen luxe personenuitvoeringen en premium bedrijfswagens en “maximaliseren de synergieën”. VAN.EA-C staat voor premium bedrijfswagens voor klanten die waarde hechten aan functionaliteit, bereik, laadvermogen en laadruimte. Commerciële klanten zullen ook profiteren van MB.OS, dat meer digitale opties biedt, waaronder toegang tot apps van derden. Mercedes-Benz mikt op een aandeel van 20% elektrische voertuigen tegen 2026 en meer dan 50% tegen 2030. De VAN.EA-architectuur zal naar verwachting tegen 2030 ook de verkoop van het bedrijf in de VS aanzienlijk doen toenemen. Daarnaast wil het merk luxe elektrische middenklassers op de markt brengen in de VS en China. Ten slotte reorganiseert Mercedes-Benz zijn wereldwijde productienetwerk met zijn eerste 100% elektrische fabriek voor lichte bedrijfsvoertuigen in Jawor, Polen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo