Vlaanderen wil kilometerheffing voor lichte bedrijfsvoertuigen

Van alle maatregelen die de Vlaamse regering eind vorige week aankondigde in het kader van haar nieuwe energie- en klimaatplan (VEKP), heeft er één betrekking op lichte bedrijfsvoertuigen, aangezien het Gewest daarop een kilometerheffing wil toepassen, zoals die sinds april 2016 geldt voor vrachtwagens.

Het principe van een kilometerheffing wordt al 7 jaar toegepast op alle zware vrachtwagens die in België rondrijden, maar stuit nog steeds op veel kritiek omdat ze alleen geldt voor voertuigen van meer dan 3,5 ton en geen enkele impact heeft gehad op de mobiliteit; vooral de vervoersfederaties zijn van mening dat het niet meer is dan een zuivere belasting zolang ze niet op alle voertuigen wordt toegepast. In de nieuwe versie van het VEKP-plan wordt voorgesteld een juridisch en technisch verkennend onderzoek te starten om na te gaan in hoeverre deze kilometerheffing kan worden uitgebreid tot lichte bedrijfsvoertuigen. Eén van de te bespreken onderwerpen is de mogelijkheid om een onderscheid te maken tussen voertuigen bestemd voor verschillende beroepssectoren, met inachtneming van de Europese normen.

Daarnaast wil Vlaanderen de vergroening van de stadslogistiek versnellen. De (ambitieuze) doelstelling is om vanaf 2025 alle stadscentra emissievrij te bevoorraden. Een ‘plan van aanpak’ hiervoor bestaat al sinds 16 juli 2021, maar het krijgt nog dit jaar vorm met de lancering van verschillende proefprojecten. Op wetgevend vlak zullen de regels inzake lage-emissiezones worden aangevuld om ruimte te maken voor zero-emissiezones en zo de invoering van zero-emissie stadsdistributie door lokale overheden te vergemakkelijken.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo