Aan de buitenkant zijn de veranderingen gering, maar DAF Trucks lanceert desondanks een volledig nieuwe serie voor stadsdistributie ter vervanging van de huidige LF. Het DAF XB-gamma beslaat het marktsegment van 7,5 tot 19 ton en omvat uiteraard een elektrische variant met een sterk verbeterde actieradius.
Afgezien van het logo is de enige manier om een DAF XB van een DAF LF te onderscheiden de vorm van de grillevinnen, die nu lijken op die van de DAF XD, XF en XG. De cabine (gedeeld met de Renault D Wide en Volvo FL-FE) is dus niet veranderd. Voor de chauffeur zijn de verbeteringen te vinden in het dashboard, dat is voorzien van een configureerbaar 12-inch digitaal scherm en een nieuw stuurwiel. Het directe zicht is verbeterd dankzij nieuwe, slankere achteruitkijkspiegels, maar over camera’s wordt vooralsnog niet gesproken. De XB is verkrijgbaar in de versies Day Cab, Extended Day Cab en Sleeper Cab.
Op het gebied van veiligheid is de XB uitgerust met een Advanced Emergency Braking System (AEBS), een Event Data Recorder die beelden en gegevens registreert wanneer de ABS-remwaarschuwing wordt geactiveerd, een bochtenhulpsysteem en een nieuw slaperigheidsdetectiesysteem.
Aandrijflijn
Mechanisch is de XB gebaseerd op de vertrouwde PX-5 en PX-7 dieselmotoren, maar met meer vermogensopties. De PX-5 is nu leverbaar met 170, 190 en 210 pk, terwijl er bij de LF slechts twee versies leverbaar waren (184 en 213 pk). Het koppel van de krachtigste versie is verrassend lager (800 in plaats van 850 Nm) en later beschikbaar (1300 tpm in plaats van 1200), maar het blijft later beschikbaar (1700 tpm in plaats van 1500). Hetzelfde geldt voor de PX-7, waarvan de krachtigste versie daalt van 325 naar 310 pk (maar met hetzelfde maximumkoppel).
Paccar PX-5 | 124 kW (170 pk) | 700 Nm | @ 1.100 – 1.700 omw/min |
139 kW (190 pk) | 750 Nm | @ 1.200 – 1.700 omw/min | |
153 kW (210 pk) | 800 Nm | @ 1.300 – 1.700 omw/min | |
Paccar PX-7 | 167 kW (230 pk) | 900 Nm | @ 900 – 1.800 omw/min |
189 kW (260 pk) | 1.000 Nm | @ 1.000 – 1.700 omw/min | |
212 kW (290 pk) | 1.100 Nm | @ 1.100 – 1.600 omw/min | |
227 kW (310 pk) | 1.200 Nm | @ 1.200 – 1.500 omw/min |
De DAF XB’s met dieselmotor worden aangeboden in combinatie met een PowerLine automatische versnellingsbak met 8 versnellingen, met de nieuwe Urge-to-Move-functie die het manoeuvreren bij lage snelheden vergemakkelijkt wanneer het rempedaal wordt losgelaten. Handgeschakelde versnellingsbakken met 6 en 9 versnellingen blijven leverbaar, evenals automatische Allison-versnellingsbakken voor speciale toepassingen.
Wat de elektrische versie betreft, betekent de DAF XB een grote stap voorwaarts ten opzichte van de LF Electric, aangezien deze beschikbaar is in versies van 12, 16 en 19 ton en voorzien is van een gloednieuwe motor die een nominaal vermogen levert van 120 of 190 kW en een nominaal koppel van 950 en 1.850 Nm (2.600 en 3.500 Nm op piekniveau). Deze nieuwe motor is veel geschikter voor een truck voor stadsdistributie dan de oude elektromotor van de LF. DAF heeft een actieradius tot 350 km in de stadscyclus aangekondigd (70 km meer dan de LF Electric) dankzij LFP (Lithium Ferro Fosfaat) accu’s met een bruto energiecapaciteit tussen 141 en 282 kWh. Deze accu’s kunnen worden opgeladen via het conventionele elektriciteitsnet of via een 150 kW snellader. In dat geval duurt het 40 tot 70 minuten om van 20% naar 80% te gaan, afhankelijk van de specificatie. De wielbasis van de elektrische versie begint bij 4,2 meter.
Ook XBC voor de bouw
DAF introduceert ook de XBC-serie voor de bouwsector. De XBC heeft een 19-tons chassis en biedt 255 mm bodemvrijheid, een oploophoek van 25 graden, een stalen radiatorplaat aan de voorzijde om de motorruimte te beschermen en een robuuste lavagrijze stalen bumper.
De nieuwe DAF XB-serie zal in het vierde kwartaal van 2023 in productie gaan.