transport media logo

Duizenden nieuwe niet te registreren vrachtwagens?

Vandaag wordt een nieuwe regel van het mobiliteitspakket van kracht: alle nieuw geproduceerde vrachtwagens moeten worden uitgerust met de nieuwe digitale tachograaf SMT2. Volgens de IRU zijn de vertragingen bij de levering van deze apparaten zo groot dat een moratorium noodzakelijk is.

De SMT2 tachograaf heeft een GPS-functie en registreert automatisch grensoverschrijdingen. Het is een belangrijk instrument voor de toepassing van de nieuwe Europese regels voor cabotage. Het systeem voor de authenticatie van het locatiesignaal loopt echter zo ver achter op schema dat in januari 2023 is besloten om een tussenversie van de herkenningstechnologie te gebruiken. Zijn deze vertragingen de oorzaak van de vertraging in de levering van de nieuwe tachografen aan truckfabrikanten? Het is niet onmogelijk, en de keuze is sowieso beperkt tot twee partners (VDO en Stoneridge, de laatste heeft pas een paar dagen geleden zijn goedkeuring gekregen).

Volgens de IRU betekent dit dat tussen de 20.000 en 40.000 vrachtwagens tegen het einde van 2023 uit de band zullen rollen zonder de kostbare tachograaf. “Deze blokkade is onacceptabel”, zegt Raluca Marian, IRU-directeur Europese zaken. “Het zal leiden tot vertragingen in de typegoedkeuring van nieuwe voertuigen, wat grote gevolgen kan hebben voor de planning van transportbedrijven en daarmee voor de vervoerscapaciteit van passagiers en vracht in de Europese Unie.” De IRU vraagt de Commissie daarom officieel om een moratorium tot eind 2023, om tachograaffabrikanten de tijd te geven hun achterstand in te halen.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.