De Nederlandse logistieke dienstverlener Nedcargo heeft cijfers vrijgegeven aan zijn klanten waaruit blijkt dat zijn kostprijs in 2023 met 14% is gestegen. Dit is natuurlijk een opmaat naar toekomstige tariefonderhandelingen voor 2024.
Zonder een voorspelling te doen over de ontwikkeling van de energieprijzen (die onder een speciale clausule vallen), schat Nedcargo dat haar kostprijs in 2023 met maximaal 14% zal zijn gestegen en dat een verdere stijging van tussen de 5% en 8% zich in 2024 zal voordoen.
Drie belangrijke kostenposten zijn verantwoordelijk voor deze situatie. Ten eerste stijgen de personeelskosten met meer dan 12% (ondanks het feit dat Nederland geen automatische indexering van salarissen kent, NVDR). Er zijn nieuwe cao-bepalingen ingevoerd (reiskostenvergoedingen, eenmalige uitkeringen, enz.), maar we moeten ook rekening houden met de vergrijzing van het personeelsbestand, het toenemende ziekteverzuim en het toenemende (en dure) gebruik van flexkrachten. Als gevolg hiervan is de post ‘lonen’ in één jaar tijd gestegen van 53% naar 68% van de kostprijs (exclusief brandstof).
De overheadkosten (die in dit geval de afschrijving van het wagenpark en de onderhoudskosten omvatten) stegen met 14% als gevolg van inflatie in het algemeen en de prijs van voertuigen en hun onderdelen in het bijzonder. Tot slot hebben stijgende rentetarieven de financieringskosten met 125% opgedreven. Bij Nedcargo bedragen de rentelasten op activa nu 4% van de totale kosten.
Voor volgend jaar is de situatie niet beter. De Nederlandse vakbonden onderhandelen over een nieuwe cao die op 1 januari 2024 van kracht zou worden. In combinatie met andere geplande verhogingen van overheadkosten en financieringskosten zou dit de kostprijs in 2024 met 5% tot 8% opdrijven.