“Big enough to serve, small enough to care.” Dat is de slogan van Gekatrans, gespecialiseerd in het vervoer van planten, bloemen en boomkwekerijproducten. Het familiebedrijf uit Lochristi doet op donderdag 14 december voor het eerst officieel mee aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Maar vorig jaar kregen de chauffeurs die dag ook al een gepersonaliseerde doos Merci met de foto van hun vrachtwagens.
Gekatrans werd opgericht in 1998 door Gert Vermeulen, die zelf alle dagen reed tot er een vijftal chauffeurs in dienst kwam. “Nu nog springt hij in als het nodig is”, zegt zijn partner Hilde Van Roy, die verantwoordelijk is voor de human resources in het bedrijf. “Zijn hart ligt bij de chauffeurs, die het nog steeds waarderen dat Gert er op vrijdag is als ze met hun camion terugkomen.”
Het bedrijf heeft 17 chauffeurs en 3 bedienden in dienst en een lijndienst van Lochristi naar de Duitse bloemen- en plantenveiling Rhein-Maas. “We brengen de producten van onze klanten naar de veiling”, zegt Hilde. “Op de terugweg leveren we retourvrachten. Daarnaast doen we ook nog transporten naar Frankrijk en recent is daar ook het Verenigd Koninkrijk bijgekomen.”
Privézaken
Het bedrijf heeft Belgische, Poolse en Roemeense chauffeurs in dienst. “De buitenlandse chauffeurs werken hier vier tot zes weken en gaan dan – de meesten met het vliegtuig – opnieuw naar huis”, zegt Hilde. “Het zijn allemaal goede chauffeurs die stiptheid en beleefdheid hoog in het vaandel dragen. Dat is belangrijk voor ons, want zij zijn tenslotte het uithangbord van ons bedrijf. Er is weinig verloop en het merendeel van de chauffeurs is hier nu toch minstens drie jaar in dienst.”
Om de chauffeurs tevreden te houden, peilt Hilde twee keer per jaar via een persoonlijk gesprek naar de tevredenheid van iedere chauffeur. “Die gesprekken kunnen alle kanten uitgaan”, zegt ze. “Dat kan gaan over het voertuig, over de kledij of het materiaal dat ze gebruiken maar evengoed over privézaken. Daar houden we zoveel als mogelijk rekening mee. Zo werd Stijn recent vader en vroeg hij om dagritten te doen, zodat hij ’s avonds en ’s nachts thuis is. Maar we hebben ook chauffeurs die graag internationale ritten doen. Zij vertrekken op zondag of maandag en komen vrijdag of zaterdag terug.”
Bij Gekatrans heeft iedere chauffeur zijn eigen vrachtwagen: ofwel een trekker-oplegger, ofwel een bakwagen met een wipkar. Zonder uitzondering rijdt iedereen met een Volvo FH. “Stijn en Luc hebben een voertuig dat zij alleen gebruiken”, zegt Hilde. “De Poolse en Roemeense chauffeurs delen een voertuig met twee. Als de ene met vakantie is, rijdt zijn collega met zijn vrachtwagen. Maar elke equipe heeft altijd hetzelfde voertuig.”
Thermosfles
Voor de Dag van de Vrachtwagenchauffeur heeft Hilde gepolst naar wat chauffeurs het liefst willen. “Daaruit kwam een gepersonaliseerde thermosfles met het logo van Gekatrans”, zegt Hilde. “Heel wat chauffeurs lieten weten dat onderweg een koffie drinken wel héél duur is geworden, vandaar onze keuze. Hier op onze site zullen we de chauffeurs die hier donderdag langskomen verwennen met koffie en versnaperingen maar jammer genoeg zullen niet al onze chauffeurs er donderdag zijn. Voor ons zou een vrijdag een betere dag zijn om de chauffeurs te verwennen.”
“Ik vind het een fantastisch initiatief om de vrachtwagenchauffeurs eens in de kijker te zetten, want maatschappelijk is er weinig waardering voor wat ze doen. Als je ziet hoe andere weggebruikers zich soms gedragen tegenover vrachtwagens. Automobilisten snijden hen vaak de pas af en beseffen niet hoe moeilijk het is om zo een gevaarte te stoppen. Ook aan dodehoekpreventie zou nog meer moeten worden gedaan door weggebruikers bewust te maken van de gevaren.”
Niet alleen die ene donderdag in december worden de chauffeurs bij Gekatrans verwend. “Eén keer per jaar gaan we met iedereen naar een restaurant”, zegt Hilde. “En op zaterdag als er in de garage wordt gewerkt, trakteren we de chauffeurs op koffiekoeken.”