Decarbonisatie: bio-LNG, bondgenoot van grote waarde

Met biomethaan is het perfect mogelijk om de uitstoot van broeikasgassen met meer dan 100% te verminderen. Deze brandstof heeft nog meer troeven voor het wegtransport en is bovendien toepasbaar.

In de gevallen waar elektriciteit geen volwaardig alternatief is om het wagenpark koolstofvrij te maken, kan de transporteur op relatief veel andere brandstoffen terugvallen: HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil, een product op basis van plantaardige olie en afval), LNG (aardgas of vloeibaar methaan) of nu ook bio-LNG. “Fossiele LNG is een tussenoplossing en helpt om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. In vergelijking met diesel spreken we over 15 tot 20%. En dan hebben we nog niet over de daling van de NOx en de partikels,” zegt Philippe Desrumaux. “Het zal nodig zijn om nog meer stappen te zetten en het volume van biomethaan te verhogen in de brandstofmengeling.”

Het koeienvlaai-effect

Philippe Desrumaux staat aan het hoofd van het bedrijf Drive Systems, een pionier op het vlak van gasvormige brandstoffen voor transporttoepassingen. Volgens hem is het met bio-LNG niet alleen mogelijk om de CO2-uitstoot met 100% te verminderen, maar zelfs met 190%. Eén van de basisstoffen voor de aanmaak van biogas, met name mest afkomstig uit dierlijke ontlasting, stoot namelijk zelf ook methaan uit, dat nefast is voor de ozonlaag. Door dit methaan op te vangen, wordt de vermindering van broeikasgassen verveelvoudigd. Philippe Bonvoisin, financieel directeur bij de Jost Group vat het als volgt samen: “Dit is het koeienvlaai-effect!”

De moleculen zijn identiek waardoor de toepassing van bio-LNG geen enkele aanpassing vereist aan vrachtwagens die op aardgas rijden. “Momenteel bedraagt de mix minder dan 5% bio-LNG omdat het duurder is dan het fossiele alternatief,” zegt Philippe Desrumaux. De prijs wordt echter gelijkgeschakeld met die van fossiele LNG, en die is opnieuw interessant geworden. “Qua prijs kan bio-LNG gerust de strijd aangaan met HVO-diesel.”

Bij de productie van biomethaan ligt ons land ver achter op onze buurlanden. Volgens Didier Hendrickx (gas.be) heeft België een potentieel van 15 terawatt per uur, wat neerkomt op 10% van het jaarlijkse aardgasverbruik in ons land. Europa mikt op een productie van 35 miljard m³ biomethaan in 2030. Dat is de helft van het jaarlijkse verbruik in België. Zelfs al zou niet alles naar transport gaan, is er “genoeg bio-LNG om 100.000 vrachtwagens aan te drijven,” aldus Philippe Desrumaux.

Geen greenwashing

Momenteel is het nog niet mogelijk om lokaal biomethaan te kopen. “Via certificaten is bio-LNG wel verkrijgbaar aan de terminal van Zeebrugge. De hoeveelheid stemt overeen met wat er op het net wordt gestoken,” zegt Didier Hendrickx. Drive Systems is op zijn beurt gecertificeerd door de Duitse instantie ISCC. “Op die manier certificeren we de werkelijkheid. Het product dat aan de klant wordt geleverd, wordt gevolgd van de boer tot aan het station. Er is met andere woorden geen sprake van greenwashing,” zegt een zelfverzekerde Philippe Desrumaux.
De man van Drive Systems is realistisch genoeg om te beseffen dat het wegtransport veel moeite zal hebben om de doelstellingen rond de vermindering van broeikasgassen te halen. “We mogen geen enkele technologie over het hoofd zien, maar als we er nu al in slagen om neutraal te zijn met bio-LNG, dan heeft deze oplossing recht van bestaan en ook een toekomst”.

Jost: “De kop is eraf”

Met 400 LNG-trekkers op een totaal van ongeveer 1.650 vrachtwagens, is het overduidelijk dat de Jost Group voor een koolstofvrije aanpak gaat. “We hebben enkele grote klanten die ons vragen om met alternatieve brandstoffen te rijden. Deze optie kunnen we hen dus al bieden,” zegt financieel directeur Philippe Bonvoisin. Sinds 2019 beschikt Jost over drie LNG-tankstations: Herstal, Saint-Vith en Molinfaing, met een prijskaartje van anderhalf miljoen euro per station.

“Het aandeel biomethaan binnen het geheel van gebruikte LNG is nog veel te gering,” zegt Philippe Bonvoisin. “Het wordt enkel gebruikt bij onze tankbeurten in Duitsland, omdat de leveranciers een mengeling gebruiken van aardgas en biogas. Er is ook weinig prijsverschil in Duitsland, met name 25 centiem per kg, terwijl het verschil in België oploopt tot 90 centiem per kg.” “De grote verladers zijn meer en meer geïnteresseerd in onze visie op koolstofvrij transport. Soms worden we nog afgeremd door technologische onzekerheden, maar er is geen weg terug!” Philippe Bonvoisin voegt er ten slotte nog aan toe dat bio-LNG een manier is voor Europa om minder energie-afhankelijk te zijn.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo