De Belg achter het heftruckgamma van Bobcat

Dit artikel verscheen in LOGISTICS Management 70.

Eind februari genoot ik het voorrecht om met een delegatie van 10 journalisten van heinde en verre op persreis te trekken naar Zuid-Korea. Aanleiding hiervoor was de rebranding van het heftruckmerk Doosan naar Bobcat. De ontwikkeling van die vernieuwde productportfolio ligt mee in handen van Jan Droogendijk, Product Manager Material Handling voor de EMEA-regio.

Bobcat kennen we vooral van de graafmachines en grasmaaiers. Vanaf 2024 worden de heftrucks van Doosan Industrial Vehicle in het Bobcat-design geproduceerd, wat maakt dat we de opvallende wit-oranje-kleuren voortaan ook in magazijnen zullen zien rondrijden. De Belgische hoofdvestiging van Doosan Industrial Vehicle in Europa, gelegen in Sint-Niklaas, werd in een nieuw jasje gestoken. Het logo van Bobcat prijkt er nu aan de gevel. Het is daar waar ik in april Jan Droogendijk opnieuw ontmoet na ons eerder bezoek aan de productiefaciliteit in Korea. Droogendijk draagt sinds kort de titel van Product Manager, nadat hij voordien de marketing mee overzag.

Oldschool schijfremmen

Waarmee wil Bobcat zich onderscheiden als heftruckleverancier? “Onze oldschool schijfremmen hebben een remsysteem dat omsloten is, waardoor je een vrijwel onderhoudsvrije oplossing krijgt,” vertelt Droogendijk. “Stel dat je uitgaat van een gemiddeld gebruik van 5 jaar voor een heftruck, dan moet je hoogstens die remvloeistof wat bijvullen. Wij willen een product leveren waar je zo weinig mogelijk aan moet onderhouden.”

Zijn parate kennis verraadt een technische achtergrond. Ik vraag hoe hij als marketeer ooit gebeten werd door de heftruckbusiness. “Op 10 minuten hiervan ligt Drowa en dat staat voor Droogendijk Wagenbouw. Het is een familiebedrijf dat is opgericht door mijn vader en zijn twee broers. Van jongs af aan heb ik daar meegedraaid tot ik 23 jaar oud was ongeveer. Wat begon met bezemen voor mijn zakcenten, werd dan metaalbewerking – een gaatje boren hier en daar – en uiteindelijk nog serieuzere taken zoals lassen.”

Hij ging marketing studeren, maar voelde zich niet echt aangesproken om consumentengoederen aan de man te brengen “zoals schoenen bijvoorbeeld”. Na een eerste job bij een marketingbureau met industriële klanten als het West-Vlaamse Packo Pumps, kon hij uiteindelijk bij Doosan aan de slag. “We hadden bij ons familiebedrijf twee heftrucks van Doosan, dus ik had al met het product rondgereden!” glundert Droogendijk.

Tijdens ons bezoek in Korea presenteerde Droogendijk de voordelen van de Bobcat-portfolio vol overgave voor de verzamelde pers: “Wij definiëren twee types van klanten. De ene klant gebruikt een heftruck voor 8 uur per dag. Die verwacht het beste qua performance, veiligheid, ergonomie en betrouwbaarheid. Daarnaast heb je dan de klant die het toestel dagelijks misschien maar 2 uur nodig heeft. Die heeft geen boodschap aan alle toeters en bellen.” Droogendijk sprak duidelijk vanuit ervaring, van toen hij nog bij Drowa bijkluste. “Voor deze tweede groep hebben we een ander type van trucks ontwikkeld: de instapmodellen.”

Werkethiek in Korea

Het merk beslist om zulke instapmodellen voor een deel in het Chinese Yantai te laten fabriceren. Maar de reden waarom onze groep journalisten werd overgevlogen, was om de fabriek in de Koreaanse havenstad Incheon te bezichtigen. Wandelend langs de productielijn gaven we onze ogen de kost en kregen we een indruk van hoe alles er in zijn werk ging. Jaarlijks worden er 21.000 heftrucks geproduceerd, terwijl de fabriek op ongeveer 84% van haar capaciteit draaide, werd ons verteld. In de productie en in het R&D-departement werken er samen 500 mensen.

Pancartes die waren opgesteld langs het gangpad illustreerden hoe het hele productieproces aan de nodige kwaliteitsvereisten beantwoordde. Grote computerschermen toonden rapporten van vastgestelde fabricagefouten, zodat er actie op kon worden ondernomen. Aan het eind van de rondleiding in de fabriekshal kwamen we uit bij een ruimte die was toegewijd aan de zogenaamde ‘customer audit’. Deze zaal – geflankeerd door tal van whiteboards aan de muren – deed dienst als plek waar klachten van klanten werden behandeld. Een manager wees erop dat de klantentevredenheid gestegen zou zijn van 86% in 2021 naar 95% in 2023, door toedoen van de alsmaar grondigere kwaliteitscontrole.

De hiërarchische lijn onder het personeel was voelbaar. Telkens we bij een nieuwe afdeling toekwamen, konden we ons verwachten aan een formele verwelkoming door een leidinggevende, die vervolgens het woord gaf aan een lagere in rang. Maar van een echt authoritair regime – zoals we ons dat bij China voorstellen – was toch geen spoor. Tekenend voor de Koreaanse werkethiek daarentegen was een uitspraak van onze formidabele reisgids Sunny in de daaropvolgende dagen. “Heb je al gegeten?” vroeg ze ons in de tourbus. Het is de gangbare begroeting die Koreanen elkaar geven. Deze verwijst naar de ellende die het volk in de nasleep van de Koreaanse oorlog heeft doorstaan en zo in herinnering wordt gehouden. Mij klinkt het ook als een oprechte vraag die je stelt aan iemand die voortdurend aan het werken is.

“De Verenigde Staten hebben toen geholpen, ten tijde van de Koreaanse oorlog,” zegt Droogendijk, wanneer we weer praten in Sint-Niklaas. “Een vriendschap is dan misschien veel gezegd, maar omdat Amerika die keer geholpen heeft, is Korea bereid te helpen met de productie.”

 

Door het invoeren van een alsmaar grondigere kwaliteitscontrole zou de klantentevredenheid gestegen zijn van 86% in 2021 naar 95% in 2023.

_

Bobcat in jaartallen

Doordat het opgenomen werd binnen Doosan Group kan het Amerikaanse merk Bobcat haar geschiedenis in de heftruckwereld doen starten van in de vroege jaren ’60. De beginjaren van Daewoo (eveneens opgeslorpt door Doosan) worden handig meegenomen, ook al bestaan de nieuw ontworpen heftrucks onder het Bobcat-merk maar sinds dit jaar.

1968 – Eerste vorklift in Zuid-Korea geproduceerd onder het merk Daewoo

1978 – Begin van de export vanuit Zuid-Korea

1993 – Europese verkoopsentiteit opgericht in België

2005 – Opgenomen binnen de Doosan Group

2021 – Omgevormd tot Doosan Bobcat

2024 – Rebranding naar Bobcat

Lees alles over Doosan Bobcat Belgium

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo