Neotrucks, een elektrische en… circulaire terminaltrekker

Gisteren werd op de Trilogiport containerterminal in Luik een elektrische terminaltrekker van het Franse merk Neotrucks gedemonstreerd. Het voertuig is origineel omdat het gebaseerd is op een volledig gereviseerde gebruikte wegtractor.

Het eerste prototype van Neotrucks werd ontwikkeld in 2021. Het Franse bedrijf is nu overgegaan op kleinschalige productie en er zijn al enkele tientallen voertuigen geleverd aan klanten. Wat de Neotrucks-trekker uniek maakt, is dat het een elektrische retrofit is. “We hebben een overeenkomst met Renault Trucks”, legt CEO Yves Giroud uit. “Wij nemen de T-tractoren terug aan het einde van hun leasecontract, meestal na vier jaar gebruik. Deze trekkers worden dan ontdaan van alle aandrijflijnen en mechanisch gereviseerd in de Renault Trucks-fabriek in Bourg-en-Bresse voordat ze naar de carrosseriebouwer van Brevet worden gebracht, die de cabine ombouwt. We installeren een draaibare stoel voor de chauffeur, twee extra zijramen aan de achterkant van de cabine en een schuifdeur aan de achterkant van de cabine. Er is ook een lift voor de koppelschotel. De chauffeur kan de traditionele deuren gebruiken, maar in de meeste gevallen zal hij een trap gebruiken om op het platform te komen en dan de schuifdeur om achter het stuur te gaan zitten”. De Neotrucks-trekker biedt ook duidelijke voordelen voor de chauffeur op het gebied van cabinecomfort, stilte en veercomfort.


De elektromotor is krachtig genoeg om een trekker-helftcombinatie tot 25 km/u te laten rijden. Het voertuig is daarom niet geregistreerd en hoeft niet opnieuw geregistreerd te worden. Het haalt zijn energie uit negen batterijpakketten met elk een capaciteit van 20 kWh, waardoor het een actieradius heeft van 6 tot 8 uur per dag. “Dat is in de meeste gevallen genoeg”, zegt Yves Giroud, die het circulaire karakter van zijn project benadrukt, aangezien de mechanische onderdelen door Renault Trucks worden hergebruikt als reserveonderdelen.

Neotrucks richt zich in de eerste plaats op grote logistieke centra en grote transportbedrijven, en niet zozeer op haventerminals zelf, waar het vrij moeilijk lijkt om trekkers met verbrandingsmotoren te verdrijven. De TCO zou 15% lager moeten zijn dan die van vergelijkbaar materieel met dieselmotor na 6 uur gebruik per dag over een periode van zes jaar.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo