Pro/Contra: Hyperloop inzetten in onze contreien

Gaan we een hyperloop gebruiken voor goederenvervoer bij ons, of toch niet?

PRO – Maarten Vanneste, innovatiemanager, Denys

Begin april werd in het Nederlandse Groningen een testbaan afgewerkt van 420 meter lang voor het European Hyperloop Center. Als specialist van onder meer complexe tunnelprojecten stond het Gentse bouwbedrijf Denys daarbij in voor de installatie en montage van de voorgefabriceerde hyperloopbuizen.

“Nu zijn er pods van Hardt Hyperloop uit Rotterdam die door die testinfrastructuur gaan gestuurd worden,” legt innovatiemanager Maarten Vanneste van Denys uit, tevens bestuurslid van het Hyperloop Development Program. “We identificeren tegelijkertijd businesscases en maken overheden warm door ze te informeren.”

Vanaf wanneer zal de technologie matuur zijn? En wordt deze ook inzetbaar in onze contreien? “In België zal dat nog niet voor de komende 10 jaar zijn. Een eerste toepassing ervan zal waarschijnlijk ergens in het Midden-Oosten zijn. Maar bij ons zit er zeker ook muziek in. Het is goedkoper dan een hogesnelheidslijn. Volgens ons is hyperloop geschikt voor goederen die veelal via de lucht worden vervoerd of op palletten in vrachtwagens – de ‘low-density high value goods’, zoals die heten.”

Hardt Hyperloop introduceerde enkele jaren terug het concept Cargoloop, waarbij goederenvervoer via buizen als alternatief werd voorgesteld voor de huidige transportmodi. Bekijk de video over het Cargoloop-concept.

_

CONTRA – Valentin Carlan, onderzoeker Departement Transport en Regionale Economie, UAntwerpen

Vanuit onderzoek vangen we kritischere geluiden op. “De belangrijkste uitdagingen om een hyperloopsysteem te ontwikkelen in België zijn verbonden met de grootte van het land, de geografie en de huidige transportinfrastructuur,” stelt Valentin Carlan, onderzoeker bij UAntwerpen.

“Hyperloop is efficiënt als je voldoende afstand hebt om de maximale snelheid te bereiken waarvoor het systeem wordt ontworpen. Om die enorme snelheden te bereiken, heb je voldoende ruimte nodig voor versnelling en vertraging, zonder dat de vervoerde producten en/of passagiers worden platgedrukt. Ik garandeer je dat niets of niemand het zal overleven als je moet stoppen vanaf 800 km/u in een afstand van een paar honderd meter.

Hoewel sommigen denken dat België relatief vlak is, zijn er nog steeds veel heuvels, steden en dorpen die dicht bij elkaar liggen, wat eigenlijk zou betekenen dat bijna het hele hyperloopsysteem ondergronds zou moeten worden gebouwd. De huidige transportinfrastructuur zoals spoorwegen en binnenwateren zijn ook relatief goed ontwikkeld. Dit zou een andere reden zijn om het hyperloopnetwerk ondergronds te brengen, wat dus hoge ontwikkelingskosten met zich mee zou brengen.

België is niet geschikt als speelveld om dit soort systeem te ontwikkelen en op te starten. Ik persoonlijk geloof dat er voldoende transportcapaciteit beschikbaar is die kan worden gebruikt om de tekortkomingen die nu op de markt bestaan aan te pakken.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo