Vlaamse kader voor zero-emissiezones ligt vast

Een aantal stakeholders hebben een kaderovereenkomst rond duurzame stadslogistiek in Vlaanderen ondertekend. Het moet de volgende Vlaamse regering in staat stellen om een uniforme, consistente en duidelijke regelgeving in te voeren voor emissievrije zones in alle Vlaamse steden, maar in vergelijking met de oorspronkelijke voorstellen zijn de deadlines verlengd.

De voorbereidende studie benadrukte de voorwaarden voor de invoering van emissievrije zones, waaronder de behoefte aan oplaadinfrastructuur, nieuwe logistieke infrastructuur zoals stedelijke distributiecentra en stimulansen voor elektrische voertuigen en bakfietsen. Het werd aangevuld met casestudies uit Kortrijk, Leuven en Antwerpen. Na de intentieverklaring die in november 2023 werd ondertekend, is het nu tijd voor een raamovereenkomst tussen het gewest, de steden en een groot aantal spelers op het terrein (waaronder de federaties van transporteurs).

De raamovereenkomst omvat de volgende punten

  • lichte bedrijfsvoertuigen (N1) met een Euro 6-verbrandingsmotor mogen vanaf 2033 de Vlaamse steden niet meer binnen. Voor nieuwe voertuigen is de deadline 2027.
  • Euro 6 vrachtwagens (N2 en N3) mogen de Vlaamse steden niet meer binnen in 2035. Voor nieuwe voertuigen is de deadline 2029.
  • Voertuigen ouder dan 15 jaar worden geweerd uit stadscentra.
  • De toegang van voertuigen tot stadscentra zal waarschijnlijk gecontroleerd worden door intelligente camera’s met nummerplaatherkenning.
  • De volgende Vlaamse regering zal de nodige begeleidende maatregelen moeten voorstellen voor de invoering van zero-emissiezones.
  • Vlaamse steden zullen zelf kunnen beslissen of en wanneer ze een zero-emissiezone invoeren. De eerste zones zouden tegen 2027 kunnen worden ingevoerd.

 

Namens TLV is Lode Verkinderen verheugd dat het gelukt is om de oorspronkelijke voorstellen aan te passen: “We hebben ook aangedrongen op het belang van het subsidiëren van de aanschaf van zero-emissie voertuigen, mits deze voertuigen meer kosten dan dieselvrachtwagens. Ook komen er vrijstellingen en individuele vergunningen om (tijdelijk) met een Euro 6 of E uro 7 voertuig de stad in te rijden.”

Impact op de markt

Deze raamovereenkomst zal waarschijnlijk een impact hebben op de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens. Het schept voorwaarden die vergelijkbaar zijn met de voorwaarden die in steden in Nederland worden opgelegd en die, volgens onze informatie, dit jaar de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor met 50-60% hebben gestimuleerd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo